RESULTATERFINANS

Google-endringer rammer mange

Google har justert reglene for sorteringen av nettsider, med katastrofale resultater for enkelte.

4. des. 2003 - 10:40

De flest av oss brukere søkemotorene til stadig mer av vår navigering på Internett - både for å finne informasjon og finne produkter og tjenster vi vil kjøpe.

Dette er både gode og dårlige nyheter for alle som har nettsider og nettbutikker, for det gir særlig Google enorm makt. For to av tre internett-brukere benytter Google - enten direkte eller gjennom portaler som AOL.

For reglene for hvordan Google rangerer og sorterer treffene på søkeord er hemmelig. Årsaken er at så mange forsøker å jukse seg til førsteplassen på mye brukte søkeord selv om de ikke har de mest relvante svarene eller produktene folk leter etter.

Men mangelen på informasjon om regler rammer også svært mange legitime nettbutikker som føler seg urettferdig behandlet.

Debatten om Googles makt får nå ny fart, for i midten av november begynte på den kanskje største omleggingen på mange år. Selskapet har etterhvert innført nye regler som skal være bedre og gi enda litt mer relevante treff, noe som godt kan stemme.

Men de nye reglene endrer plasseringene av søkeresultatene på mellom 3 og 5 prosent av alle søk, forteller Google til Wall Street Journal. Dette rammer mange selskaper som hittil har hatt gode plassering - midt i det kritiske julesalget.

    Les også:

Både makten - og fortjenesten Google nå går med - har fått mange konkurrenter, blant annet Microsoft til å planlegge konkurrenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.