Google er billig for norske kunder

Googles AdWords er en lite kjent og derfor billig annonsekanal på nett, røper Nina Furu.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

En av de tingene jeg er mest opptatt av om dagen, er hvordan tjenester på nettet har forandret seg til det utrolig mye bedre – og billigere – i løpet av de par siste årene. På området nettannonsering er det i år kommet opp en tjeneste som er svært billig - for norske kunder.

Google AdWords er en annonseringstjeneste som plasserer din tekstannonse i høyremargen når brukere søker på bestemte søkeord på Google. Du har sikkert sett det når du søker selv:

Prisingen av AdWords er slik at den som byr mest får annonsen sin plassert øverst. Deretter kommer den som byr nest mest osv. I USA betyr dette at du må ut med en del dollar per klikk for å få topp-plasseringen på for eksempel søket ”e-business” eller andre enkle og sentrale søkeord.

Men for mange norske kunder vil systemet være billig. Selv om du ikke byr så mye, for eksempel bare 5 cent per klikk, kommer du fortsatt med så lenge det er plass. (Riktignok nederst, men det er fortsatt sentralt plassert i første skjermbilde for brukeren). Og, utrolig nok: I Norge kan du få en hel rekke topp-plasseringer for bare 5 cent, fordi det er så få norske annonsører som benytter AdWords enda.

Jeg har nettopp sjekket en del søk, og ser for eksempel følgende:

Webprosjekt; ingen oppføringer – du kan få førsteplassen for 5 cent.

Skjermdesign; ingen oppføringer – du kan få førsteplassen for 5 cent.

Bedriftstelefoni; ingen oppføringer – du kan få førsteplassen for 5 cent.

Informasjonsarkitektur; ingen oppføringer – du kan få førsteplassen for 5 cent.

IT-konsulent; kun en annonse – du kan få andreplassen for 5 cent.

Systemdesign; kun en annonse – du kan få andreplassen for 5 cent.

Brukertesting; kun en annonse – du kan få andreplassen for 5 cent.

Regnskapsprogram; to oppføringer – du kan få tredjeplassen for 5 cent.

… og så videre

Saken er naturligvis å prøve å tenke seg til hvilke søkeord din kunde bruker når han leter etter informasjon eller leverandører. Google har dessuten, som del av AdWords-tjenesten, et verktøy kalt ”keyword tool” som finner relaterte søkeord i forhold til det du selv foreslår. Dette verktøyet gir deg mange gode forslag til andre søkeord å plassere annonsen på. Det lønner seg naturligvis å plassere annonsen på så mange relevante søkeord som mulig.

Administrasjonsverktøyet du får tilgang til når du registrerer deg som kunde, gir deg temmelig presise anslag på hvor mange klikk du kan forvente på hvert enkelt søkeord per dag. Du kan også spesifisere et daglig maks-budsjett, som gir deg full kontroll over utgiftene. (Når maks-budsjettet er nådd, tas annonsen automatisk offline inntil neste dag.)

Norske bedrifter er antagelig mest interesserte i norske kunder. I administrasjonsverktøyet kan du derfor filtrere din annonse mot norsk språk (kun brukere som bruker norsk Google) og/eller norske IP-adresser. Og uansett betaler du kun per faktiske klikk – ikke ”eksponeringer” eller andre måleenheter som sier lite om den faktiske nytteverdien for deg.

Det går utrolig kjapt å få Google-kampanjer opp. Du oppretter tekstannonsen på web og ser den online med det samme. Du kan også enkelt stoppe kampanjer, endre ordlyd i annonsen, eksperimentere med forskjellige annonseversjoner og på andre måter styre annonsene dine. Prisen er fortsatt kun det beløp per klikk som du selv har spesifisert (og du kan by forskjellig beløp på hvert enkelt søkeord).

Med andre ord: Med alle sine brukere og lave priser mener jeg at Google AdWords for tiden er et langt billigere og bedre valg enn for eksempel norske Kvasir.

Jeg benytter Google AdWords selv for flere deler av min virksomhet og har veldig gode erfaringer med dette.

Mer info finner du på http://adwords.google.com

Til toppen