- Google er gratispassasjer

Også France Telecom vil ha slutt på nettnøytralitet.

Dersom Telenor får viljen sin skal det ikke lenger være gratis å sende innhold over internett.

Planen er å innføre en avgift allerede i år, der Youtube, VG, NRK og andre som leverer større mengder nettvideo må bla opp for transporten, avhengig av hvor mye vei de bruker.

Påskuddet er at det er dyrt å bygge nødvendig infrastruktur for å ta unna den stadig økende nettrafikken. Telenor og Netcom oppgir begge at trafikken dobles hvert år.

Pris og videre detaljer er ikke klare, men avgiften skal sikre en garantert «god opplevelse» for kundene.

Å foretrekke en type datatrafikk fremfor en annen strider med prinsippet om såkalt nettnøytralitet. Medaljens bakside er at de som ikke betaler blir diskriminert. Kvaliteten på innholdet deres vil følgelig være avhengig av det øvrige trafikkbildet.

I likhet med Telenor varsler også telegiganten France Telecom (Orange) at de vurderer tiltak.

Ett tiltak kan være innføringen av en termineringsavgift for bredbånd, etter mønster fra avgiften mobilselskapene krever av hverandre for å videreformidle trafikk fra konkurrentenes nettverk.

Orange, den største nettleverandøren i Europa, sa under en konferanse fredag at de vurderer en slik ordning på tvers av landegrensene.

- Innholdsleverandører som Google er i praksis gratispassasjerer, mente France Telecom-sjef Pierre Loulette, ifølge Wall Street Journal.

Han unnlot tilsynelatende det motstridende argumentet, som Google blant annet i Norge tidligere har anført: Bredbåndintensive nettjenester som Youtube kan betraktes som en av årsakene til at kunder kjøper nettaksess i utgangspunktet.

Mottar ti-gangeren

Loulette skal ha pekt på et stort misforhold mellom hvor mye datatrafikk enkelte europeiske nettleverandører mottar og sender.

- I mange tilfeller mottar europeiske nettselskaper opptil 10 ganger så mye trafikk som de sender. Forholdet er fullstendig asymmetrisk.

Selskapene må bygge nettverk som håndterer denne massive inngående flommen av data. På samme tid får de ikke mer penger for dette enn tidligere. Det er bare rett og rimelig at de får kompensasjon for investeringene, mente Loulette.

- Vi vurderer å starte en dialog med de største innholdsprodusentene, som står for mesteparten av dataene.

    Les også:

Til toppen