Google er ikke immun mot nedgangstider

Vokser fortsatt, men opplever nedgang i antall betalte klikk og bremsene er på i ansettelsesprosessen

Google er en vekstkomet som har gjort det så bra at mange aksjeanalytikere har lurt på om Google kanskje kan være immun mot den økonomiske uroen som preger spesielt det amerikanske markedet.

Selskapets viktigste inntektskilde er søkeordannonsering, og det har vært spekulert på om dette er en form for markedsføring som vil komme godt ut av en økonomisk nedgangsperiode.

Nå har Google lagt frem tallene for sitt regnskapsmessige andre kvartal.

Ledelsen innrømmer samtidig at den økonomiske uroen får forbrukere til å klikke litt mindre på søkeannonser enn tidligere. Selskapets egne tall viser en nedgang på 1 prosent sammenlignet med årets første kvartal.

Omsetningen steg med 39 prosent og endte på 5,37 milliarder dollar. Hvis man ser bort fra utbetalinger til partnere som viser Googles søkeannonser, så var omsetningen 3,9 milliarder dollar.

Overskuddet endte på 1,25 milliarder dollar, noe som er en fremgang på 35 prosent fra samme kvartal i fjor.

Over halvparten av selskapets omsetning, 2,8 milliarder dollar, hentes inn utenfor hjemlandet USA.

Dette er imponerende tall for de fleste, men det er skyhøye forventninger til Google, og når selskapet samtidig sier at de bremser litt opp på sin ansettelsesprosess så får det markedet til å reagere.

I det avsluttede kvartalet ansatte Google bare 448 nye personer, noe som er det laveste tallet siden fjerde kvartal i 2004. Siden den gang har antall nyansatte normalt ligget rundt 1.200 hvert kvartal. Totalt har selskapet 19.604 ansatte.

Til toppen