Google får kjøpe spesialist på flyreisesøk

Men selskapet pålegges å tilby og videreutvikle ITA-løsningene videre.

USAs justisdepartement har godkjent Googles oppkjøp av ITA Software, et selskap som leverer løsninger for å organisere og presentere informasjon om flyreiser, samt kjøp og salg av reiser, setereservasjon med mer til mange av reisetjenestene på weben.

Google og ITA Software ble enige om oppkjøpet i juli i fjor, men den etterfølgende antitrust-granskningen har tatt forholdsvis lang tid. Noe av årsaken er en rekke andre nettbaserte reisetjenester har protestert mot oppkjøpsplanene. Dette skyldes at de frykter at Google, som allerede er en stor aktør også innen reisesøk, vil redusere de andre tjenestenes tilgang til dataene ITA i dag tilbyr. En rekke av de konkurrerende reisenettstedene gikk derfor sammen om å opprette organisasjonen FairSearch.org, som har hatt som mål å hindre oppkjøpet.

Godkjennelsen fra USAs justisdepartement er ikke uten forbehold og betingelser. Blant annet kreves det at Google tilbyr voldgift og en formell rapporteringsmekanisme for klager, dersom selskapet opptrer på en uredelig måte.

Justisdepartementets Antitrust Division har innlevert et sivilt antitrust-søksmål ved distriktsdomstolen i Washington, D.C., med utgangspunkt i å blokkere oppkjøpet. Men samtidig har departement kommet med et forslag til forlik som vil løse de bekymringene antitrustdivisjonen har når det gjelder de konkurransemessige konsekvensene av oppkjøpet.

– Justisdepartementets foreslåtte rettsmiddel fremmer robust konkurranse for flyreise-nettsteder ved å sikre at disse nettstedene fortsatt vil ha tilgang til ITAs programvare for prising og shopping, sier Joseph Wayland, deputy assistant attorney general i justisdepartementets antitrustdivisjon, i en kunngjøring.

– Det foreslåtte forliket sikrer at nettsteder for sammenligning og booking av flyreiser vil kunne konkurrere effektivt og tilby fordeler for konsumenter, sier Wayland.

Blant betingelsene som er en del av det foreslåtte forliket, kreves det at Google fortsetter å tilby lisenser til ITAs QPX-programvare til flyreise-nettstedene med betingelser som er kommersielt akseptable. QPX-programvaren utfører søk etter priser, tilgjengelighet og rutetider for flyreiser.

Google må også fortsette og finansiere forskning og utviklingen av QPX på et nivå som minst tilsvarer det ITA har brukt de siste årene. Dessuten kreves at det at Google videreutvikler og tilbyr ITAs neste-generasjons InstaSearch-produkt til reisenettsteder. Dette skal tilby nesten umiddelbare resultater på visse typer fleksible søk etter flyreiser. InstaSearch er fortsatt under utvikling og har ennå ikke blitt tilbudt kommersielt.

I tillegg til dette, vil det kreves at Google innfører brannmur-restriksjoner innad i selskapet, for å hindre uautorisert bruk av informasjon som er følsom i konkurranseøyemed, samt av data samlet inn fra ITAs kunder.

Forliket skisserer når og på hvilket grunnlag dataene kan bli brukt av Google. Selskapet forbys dessuten å inngå avtaler med flyselskaper, dersom dette begrenser flyselskapets rettigheter til å dele sete- og bookinginformasjon med Googles konkurrenter.

Alt tyder på at Google vil gå med på disse betingelsene. I et blogginnlegg skriver at det vil la både eksisterende og nye kunder lisensiere QPX-programvaren til «akseptable» betingelser fram til og med 2016, sammen med relaterte forpliktelser for å gjøre ITAs teknologi tilgjengelig for andre reisenettsteder.

Samtidig opplyser Google at det nå vil forsøke å fullføre oppkjøpet så snart som mulig.

Også FairSearch.org virker fornøyde med justisdepartementets betingelser.

– Antitrust-håndhevingen justisdepartementet gjør i dag er en klar seier for forbrukere og konkurransen i markedsplassen. Googles forsøk på å oppnå uinnskrenket kontroll over ITA, noe som ville ha krenket antitrust-kover, har blitt forpurret – noe som representerer et betydelig skritt i riktig retning, skriver FairSearch.org i en uttalelse.

Gruppen, som har Microsoft blant medlemmene, mener likevel at Google i stor grad misbruker sin posisjon som i søkemarkedet.

    Les også:

Til toppen