RESULTATERFINANS

Google får mindre per klikk

Alt annet går i været – unntatt skatten.

Google-sjef LArry Page har enda en gang greid å redusere skatten trass i en kraftig økning av nettoresultatet.
Google-sjef LArry Page har enda en gang greid å redusere skatten trass i en kraftig økning av nettoresultatet. Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press
18. okt. 2013 - 09:51

Toppsjef i Google, Larry Page, er svært fornøyd over kvartalstallene som selskapet la fram i går kveld norsk tid.

– Google hadde enda et sterkt kvartal med 14,9 milliarder dollar i omsetning og flott framgang med våre produkter. Vi nærmer oss vårt mål om vakre, enkle og intuitive opplevelser uavhengig av hvilket apparat du bruker, sier Page i selskapets melding til sine investorer.

Sammenliknet med tredje kvartal i fjor økte omsetningen med 11,9 prosent til 14,9 milliarder dollar. Driftsresultatet økte med 25,7 prosent til 3,44 milliarder dollar. Nettoresultatet før skatt økte med 36,9 prosent til 2,96 milliarder dollar. Nettoresultatet etter skatt økte med 36,5 prosent til 2,97 milliarder dollar.

Google setter av 20,7 prosent mindre til skatt i tredje kvartal i år enn i tredje kvartal i fjor, 513 millioner dollar mot 647 millioner dollar. Det innebærer at skatteraten er redusert fra 23,1 prosent til 14,8 prosent.

Det tyder på at Google trolig har finpusset oppleggene beskrevet i vår artikkel tidligere denne uken: Enda mer Google-profitt til Bermuda.

Det ser ut til å være bare tre skår i Googles glede.

Den ene er at annonseomsetningen i Googles partnernettverk står bom stille: 3,15 milliarder dollar i år mot 3,13 milliarder for et år siden.

Den andre er at Google får mindre igjen for hvert annonseklikk, uavhengig av om det er på egne nettsteder eller i partnernettverket. Klikktallet økte med 26 prosent fra i fjor, og med 8 prosent fra andre kvartal i år. Gjennomsnittsinntekten per klikk falt med 8 prosent fra i fjor, og med 4 prosent fra andre kvartal.

Den tredje skåren i Googles glede er maskinvareavdelingen, Motorola Mobile. Her falt omsetningen med 35,9 prosent, fra 1,78 milliarder dollar for et år siden til 1,14 milliarder dollar i tredje kvartal i år. Driftsunderskuddet økte med 29 prosent, fra 192 millioner dollar til 248 millioner. Lanseringen av smartmobilen Moto X i august ser ikke ut til å ha snudd en langvarig tendens.

Trekker man Motorola ut av regnskapet, kommer Googles gladtall bedre fram: Omsetningen øker med 19,3 prosent til 13,8 milliarder dollar, driftsresultatet er opp 17,5 prosent til 4,64 milliarder dollar.

Forklaringen på at klikkprisen faller, er trolig at flere annonser vises på mobile enheter. Flere annonser på mobil er en ønsket utvikling fra Googles side, og har vært gjenstand for flere kampanjer de siste månedene.

Det er også tatt tiltak for å snu fallet i klikkprisen: Google tilbyr en ny ordning der annonsører byr på annonseplass og kan måle hvor effektive kampanjene deres er på tvers av mobil og pc. Denne ordningen ble lansert i juli: Financial Times sier analytiker Youssef Squali i Cantor Fitzgerald som melder om stor interesse fra både byråer og annonsører.

En annen analytiker, Clark Frederikson i eMarketer, anslår Googles markedsandel innen mobilannonsering til over 50 prosent.

Jevnt over er børsen imponert, ikke bare over kvartalstallene, men også over Googles utsikter. Aksjen la på seg 8 prosent da tallene ble kjent, til nesten 960 dollar. Analytikere mener det bare er et spørsmål om tid før aksjen verdsettes til over 1000 dollar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.