Google fikk kjøpe DoubleClick

Google har på få år vokst kraftig og blitt en av internetts viktigste og mest dominerende selskaper. De tjener brorparten av sine penger på søkeordannonser, men har ikke vært tilstede i markedet for bannerannonser.

Det blir de nå, etter å ha fått EUs velsignelse til å kjøpe DoubleClick.

- Vi er svært glade for at vi nå har fullført oppkjøpet av DoubleClick. Med DoubleClick har vi den ledende display annonseplattformen. Denne posisjonen vil gi oss mulighet til raskt å gi markedet ny teknologi og infrastruktur som vil forbedre effekten, målbarheten og ytelsen hva gjelder bruk av digitale medier for forleggere, annonsører og byråer - samtidig som vi forbedrer relevansen av annonser for forbrukerne, sier Eric Schmidt, Googles styreformann og administrerende direktør, i en pressemelding.

Konkurrenter som Microsoft har vært kritiske til at Google ville få en for dominerende posisjon i annonsemarkedet på internett, men de ble ikke hørt av EU som godkjente fusjonen uten å stille krav eller betingelser.

Til toppen