Google finner opp nytt annonseringsprogram

Søketjenesten Google utvider virksomheten med et program for å levere innholdsrelaterte annonser til andre webpublikasjoner.

Ifølge Wall Street Journal vil nærmere detaljer om det nye programmet og den nye tjenesten kunngjøres seinere i dag.

Googles produkt er et program som automatisk kan levere annonser til sider hos andre webpublikasjoner, avhengig av innholdet på siden.

Idéen er at en annonsør kan ønske at bleieannonsen skal vises i forbindelse med artikler om småbarnstell. Programmet overvåker webpublikasjoner som er med på ordningen, og automatisk hekter annonsen til sider i disse publikasjonene som har med småbarnstell å gjøre. Dette innebærer at Google opptrer som mekler, med avtaler med både annonsører og webpublikasjoner.

Den nye tjenesten er ikke relatert til søk, men utelukkende til innholdet på en webside og til hva slags innhold annonsen skal vises.

Google har i dag avtaler med 100.000 annonsører verden over for annonser på sine egne nettsteder. Selskapet opplyser at det allerede har levert annonser til nettsteder som America Online, EarthLink og Ask Jeeves.

Blant de første webpublikasjonene som inngår avtale med Google om dette nye programmet, er HowStuffWorks.com og nettaviser i Knight Ridder-kjeden, blant dem San Jose Mercury News og Philadelphia Inquirer.

Til toppen