Google frir til norske Microsoft-partnere

De første norske kundene har tatt i bruk Google Apps. Nå forsøker Google å lokke over Microsofts Exchange-partnere.

Google lanserte Google Apps Premium torsdag denne uken. Det er å regne som et angrep på Microsoft Office, selskapets lukrative forretningsområde for kontorstøttesystemer.

Microsoft Office er i dag en av Microsofts to største melkekuer. Dersom mange kunder velger å gå over til Googles billigere, om enn mer primitive nettbaserte løsning, vil det på litt sikt kunne gi stort utslag for hva Microsoft kan ta betalt for sin Office-pakke.

    Les også:

digi.no tok en prat med Fredrik Niklasson, Googles nordiske sjef for storkundesalg. Han fortalte litt om hvor utbredt Google Apps er i Norge og hvordan de skal få også norske kunder til å gå over til Google Apps.

– Vi har totalt 100.000 Google Apps-kunder globalt og omtrent 30 små norske foretak som kjører det, sier Fredrik Niklasson, nordisk sjef for storkundesalg, til digi.no.

Google kjører også et program de har kalt Google Early Adaption der større kunder tester ut deres nye løsninger. Foreløpig er det ingen store norske kunder som er med på dette, men Niklasson forteller at de har det i Sverige. Mest prominent av de store kundene er det svenske politiet.

– De tester for å se om dette kan hjelpe dem til å redusere sine totale kostnader, sier Niklasson.

Selv om pilottestingen blir vellykket, er det ikke sikkert at alle politiansatte vil flyttes over, men det er uansett snakk om en stor andel.

– De regner med at cirka 30-40 prosent kan gå over, sier Niklasson.

Det at politiet i Sverige vurderer å gå over til Google Apps er i seg selv litt spesielt. Mange brukere og kunder er skeptisk til at sensitiv informasjon som e-post lagres på eksterne servere. På den annen side er det stadig flere CRM-kunder som ikke er redde for å legge ut hele sin kundedatabase hos eksterne tjenesteleverandører som Salesforce.com og andre lignende leverandører.

En annen litt større nordisk kunde som allerede har begynt testingen for å se om de kan gå over, er reisebyrået Travelstart. De er cirka 100 ansatte og har kontorer også i Norge.

Google er litt forsiktige i prognosene for hvor stort gjennomslag løsningen vil få i det norske markedet. Det er først og fremst e-posttjenesten Gmail med firmaenes egen domeneadresse som de tror vil bli tatt i bruk.

– Vi regner med at totale e-postdelen vil ta to prosent av markedet innen to år, sier Niklasson til digi.no.

For å markedsføre tjenesten, satser Google på egne søkeannonser, webseminarer og partnere.

– Vi kommer til å kjøre gjennom partnere som kan kjøre migreringer fra eksisterende infrastruktur, sier Niklasson til digi.no.

Han trekker frem WM-data som et eksempel på slike partnerselskap, men forteller at de også har mindre konsulentselskaper og at de er ute etter å få flere partnere på plass også i det norske markedet.

– Vi har partnerprogram der de går gjennom en registrering på web og så kjører vi en sertifisering sertifisering av bedriften, sier Niklasson.

Når digi.no ber han utdype litt om hva slags kompetanse eventuelle partnere bør ha, forteller han at

– De har kunnskap om infrastruktur og de kan litt om Exchange og Lotus Notes, sier Niklasson til digi.no.

I praksis betyr det at de går rett på Microsofts partnere.

I motsetning til mange av de andre store internasjonale programvareselskapene kjører Microsoft veldig liten andel av egne konsulenttjenester. De har i stedet bygd opp et stort og svært bredt partnerapparat. Konsulentselskaper og systemintegratorer tjener gode penger på å hjelpe Microsofts kunder med å oppgradere produktene og å migrere data og e-post fra en versjon til en annen, eller fra et konkurrerende produkt til Microsoft.

Norske Microsoft-partnere som i mange år har jobbet med oppgradering og vedlikehold av kundenes Exchange-servere vil kunne bruke den ekspertisen til å flytte kunder vekk fra Microsoft plattformen.

Det forutsetter imidlertid at norske bedrifter er like interessert i å gå over til Google Apps som det svenske politiet, det amerikanske animasjonsfilmselskapet Pixar Animation studios og andre amerikanske giganter som Procter & Gamble og General Electric. Det gjenstår fortsatt å se.

Til toppen