Google går i strupen på Microsoft

Etter å ha gått rundt grøten en stund, har Google bestemt seg for å satse for fullt på applikasjoner.

Googles toppsjef, Eric Schmidt, lærte på den harde måten at det ikke var lurt å gå til direkte angrep på konkurrenten Microsoft, da han var toppsjef i Novell. I Google har han derfor vært påpasselig med å holde seg unna å si at de ønsker å tråkke inn på programvaregigantens kjerneområder.

På tross av at Google leverer nettbaserte kontorløsninger som må sies å være potensielle erstatninger til en av Microsoft pengemaskiner, kontorpakken Microsoft, har Schmidt konsekvent sagt at det ikke er ment som konkurrerende produkter.

Det kan ha vært en veldig fornuftig strategi, da Microsoft som tidligere har knust enhver konkurrent som har prøvd på et frontalangrep. Det beste eksempelet på det er kanskje Netscape. De var totalt dominerende på nettlesermarkedet og uttalte at de skulle ta Microsoft. Noen år senere var Microsofts Internet Explorer den dominerende nettleseren.

Microsoft er imidlertid ikke like skremmende for konkurrentene lengre. Flere aktører klarer seg godt, selv om Microsoft entrer deres forretningsområde. Google er selv det beste eksempelet på det, og nå signaliserer de at de ikke lengre er redd for å gå i direkte konkurranse med programvaregiganten fra Seattle.

På en tale i anledning av selskapets årlige aksjonærmøte, fortalte Eric Schmidt at selskapets slagord endres til "Search, Ads and Apps". Det vil si at selskapet ser for seg søk, annonser og applikasjoner som sine tre hovedområder.

Dermed signaliserer de klart og tydelig det som markedet for lengst har skjønt; de går rett til angrep på Microsoft med sine applikasjonssatsninger. Forskjellen er at Google satser på at kundene vil sette ut driften av disse applikasjonene til dem.

Ifølge Red Herring tok Schmidt seg tid til å beskrive noen av de mange problemene som en typisk PC-bruker i dag opplever med lokale programmer og lokal lagring av data. Han dro spesielt frem problemet med at brukere mister alt de har lagret når PC-en kræsjer.

- Det burde vært en lov mot dette. Hvis du ser det fra et dataperspektiv, er det helt klart at du bør foretrekke at en partner du kan stole på seg, sørger for å ta vare på informasjonen din, og sørge for at den er tilgjengelig for deg på en hvilken som helst type enhet, sa Schmidt, ifølge Red Herring.

Foreløpig er det småpenger Google henter inn på sin applikasjonssatsning. 99 prosent av inntektene kommer fra annonsesalg, men Schmidt tror at det vil forandre seg i tiden fremover.

På spørsmål fra en aksjonær i salen om hvordan Google skulle unngå å bli "det nye Microsoft", var Schmidt snar til å svare at det ikke var noe de ønsket seg.

- Det er naturlig å være bekymret for det, men vi er ikke samme type selskap. Våre teknikere kjører Linux. Det kan man hacke litt på og det ligger dypt i vårt DNA, svarte Schmidt, ifølge Red Herring.

Google har væørt et en eventyrlig suksess og har på noen få år blitt en av de internasjonale gigantene i IT-bransjen. Det er imidlertid ikke nok for Google og Schmidt. De føler at de fortsatt har mye ugjort.

- Jeg føler fortsatt at vi er et oppstartsselskap, sa Schmidt.

Til toppen