Google gir nettleserne 3D-støtte nå

Introduserte ny grafikkløsning basert på åpen kildekode.

Google kom i går med en nettleser-plugin, som skal gi nettlesere støtte for selskapets nye programmeringsgrensesnitt for 3D-grafikk, O3D API.

O3D er basert på JavaScript og utgis som åpen kildekode. Det er ment for å skape interaktive 3D-grafikkapplikaskoner som kan kjøres internt i nettleseren. Dette kan ifølge Google være spill, annonser, produktdemoer, virtuelle verdener og framvisere av 3D-modeller.

Pluginen er tilgjengelig for Internet Explorer, Firefox, Safari og Chrome, med Opera som et litt oppsiktsvekkende unntak. Den kan installeres enkelt på Windows og Mac OS X. Linux-brukere må kompilere kildekoden selv.

Google informerer på denne siden hvordan man kan importere 3D-innhold som fungerer med O3D, enten ved å bruke et ferdig konverteringsverktøy eller ved å lage et slikt verktøy selv. Det ferdige verktøyet støtter COLLADA-formatet, som også støttes av applikasjoner som Googles SketchUp, 3ds Max og Maya.

Ytelsen til løsningen skal være sikret ved at programmeringsgrensesnittet benytter GPU-ens shader-språk direkte. Pluginen skal, avhengig av operativsystem, kunne benytte både den åpne OpenGL-standarden og Microsofts Direct3D for å kommunisere med skjermkortet.

Ikke alle skjermkort støttes offisielt. En oversikt finnes på denne siden, men digi.nos testet på en bærbar pc med integrert grafikkløsning fra Intel. Det fungerte godt, bortsett fra at det i blant gikk litt tregt.

3D-ping-pong basert på O3D er blant de enkle eksemplene Google viser fram.
3D-ping-pong basert på O3D er blant de enkle eksemplene Google viser fram.

I slutten av mars kunngjorde Khronos at det vil utvikle en åpen standard for «Accelerated 3D on Web». Google var blant selskapene som kunngjorde støtte for dette. Det virker umiddelbart litt merkelig at selskapet nå kunngjør en egen, plugin-basert løsning for dette. Khronos' idé er at støtten skal bygges inn i nettleseren. Men Google har det travelt, samtidig som de mener at Khronos' standard vil være mer krevende for utviklere.

- OpenGL fører ofte til at det må skrives mye kode, selv for noe enkelt, men OpenGL gir deg en mengde kontroll, sier teknologidirektør Matt Papakipos ved Google til News.com. Han var tidligere leder for arkitekturgruppen til Nvidia.

- Vår løsning er på et høyere nivå. Det krever færre funksjonskall, slik at det er enklere å få ut innhold på skjermen.

I dette blogginnlegget skriver Papakipos likevel at det vil bidra med teknologi og webutviklingstekspertise i forbindelse med diskusjoner omkring 3D for weben innen Khronos og det bredere utviklerfellesskapet. O3D utgjør det første bidraget i den sammenheng. Pluginen skal ha vært under utvikling i to år.

Papakipos sier til News.com at det er mulig at nettleserne i framtiden vil støtte flere ulike 3D-grensesnitt.

- Til slutt vil det minst være to, sier han og peker på at det allerede finne to grensesnitt for 2D-grafikk i de fleste nettlesere, SVG og Canvas.

O3D er fortsatt på et tidlig stadium. Google ønsker innspill fra utviklere om hvilken retning den videre utviklingen skal ta. Når det gjelder ytelsen på 3D-grafikken, skal det i praksis ikke være noen forskjell mellom plugin-løsningen og det man kan oppnå gjennom systemspesifikk programvare.

- Men det gjelder bare selve grafikken. Ordinære beregningsoperasjoner som benytter JavaScript er mye langsommere enn systemspesifikk programvare som kjøres på en datamaskin, sier Papakipos til News.com.

Google har utgitt mer informasjon om O3D på denne siden, inkludert nedlastingslenker og eksempler på hva O3D kan gjengi av innhold. Lesere som ikke vil installere pluginen, kan se hvordan ett av disse eksemplene opptrer i videoen nedenfor.

Til toppen