Google girer opp investeringskrigen

Oppkjøpet av Youtube er svimlende, men Google handler med lekepenger, noe som skaper problemer for blant annet Schibsted.

Mange gisper over Googles oppkjøp av YouTube. For så mye penger har neppe blitt skapt på så kort tid før. På 19 måneder bygget de to gründerne opp et selskap og solgt det for 1,65 milliarder dollar - 11 milliarder norske kroner.

Oppkjøpet av både Youtube og Myspace understreker skala-effektene som dominerer Internett nå.

For selv om 11 milliarder kroner er mye, er det lommerusk for Google, som har en markedsverdi på utrolig 874 milliarder kroner. For 1,25 prosent av sin markedsverdi sikret Google seg altså den nå mest brukte videotjenesten på nettet.

Og Googles gründere kan handle på en annen måte enn vanlige selskaper. For de har selv kommet fort og lett til milliardene. Denne voldsomme pengesekken og mulighetene til å hente mer med sin høye aksjekurs, er Googles fremste våpen. Google aksjepris verdsetter selskapet til skyhøye 62 ganger resultatet (PE). Til sammenligning har Microsoft og Yahoo en PE på halvparten.

Tall fra de største internett-aktørene i USA viser at investeringene har økt voldsomt de siste årene. Og forklaringen er enkel: Alle bygger de opp nye og dyre tjenester i forsøk på å ta igjen Google.

Men når Google kjøper Youtube, blir det som å konkurrere med en motspiller som kan handle med monopol-penger, mens du må bruke hardt opptjente penger fra mer vanlig forretningsdrift.

Google har dessuten en annen unik skala-mulighet. Google kan forsvare økonomien i å kjøpe veldig mange typer høyt trafikkerte nettsteder fordi de kan legge på søkeannonsene de allerede selger til millioner av kunder.

Oppkjøpet minner om dotcom-årene, men da var fokuset på å starte og kjøpe/selge små gründerbedrifter. Nå har det blitt nok penger i Internett-markedet til at Google og aktører som Murdock har råd til å kjøpe opp selskaper mye senere - etter at de er blitt vinnere i sitt marked.

Det skaper en skremmende skala-effekt, noe som nettopp Internett skulle motvirke. Alle skulle kunne nå hele verden over Internett, var mantraet. Men slik fungerer det ikke med mange nettjenester: Er en tjeneste litt bedre, flokker de alle brukerne seg ditt og selskaper blir superrike. Google kan så kjøpe opp andre bekreftede suksesser og opprettholde forspranget. Google kan kjøpe opp både Youtube og nye suksesser med god samvittighet for å opprettholde sin ledende posisjon.

Denne investeringskrigen som Google utløste og nå girer opp ytterligere, får ikke bare konsekvenser i USA. Google er den mest brukte søkemotoren i Norge. Google, Microsoft og de andre store aktørene i det norske markedet gjør livet surt for det som i Norge er store aktører.

Oppkjøpet av Youtube understreker ikke bare utfordringene Schibsted og deres Sesam står overfor, men også hvor mye tøffere det er blitt å etablere seg på nettet for små aktører i land som Norge.

Til toppen