Her er er en av Googles førerløse biler, sammen med toppsjefene (fra venstre) Eric Schmidt, Larry Page og Sergey Brin. (Bilde: Google)

Google har fått patent på førerløs bil

Må ha blitt behandlet på rekordtid.

Google har ifølge BBC News fått innvilget et patent knyttet til de føreløse bilene som selskapet første gang omtalte i fjor høst. Da hadde selskapet latt bilene kjøre rundt i Califonia, blant annet fra hovedkvarteret i Mountain View til Los Angeles. I alt hadde bilene på dette tidspunktet kjørt 225 000 kilometer helt eller delvis på egenhånd. Selskapet benytter bilmodellene Toyota Prius og Audi TT.

Nå er det ikke slik at bilene kjørte uten bemanning. En fører satt hele tiden klar til å overta dersom noe skulle gå galt.

Bilene bruker en kombinasjon av videokameraer, radarsensorer og en laserbasert avstandsmåler til å observere annen trafikk. I tillegg benyttes detaljerte kart til navigasjonen.

Patentet som Google nå har fått innvilget, bare sju måneder etter at søknaden ble innlevert, handler om hvordan overgangen fra et førerstyrt kjøretøy til kjøring i en automom modus kan gjøres.

En del av utfordringen er at den sivile GPS-tjenesten ikke er nøyaktig nok til å fortelle kjøretøyet hvor det befinner seg. En feilmargin på omtrent ni meter egner seg dårlig dersom bilen skal kjøres inn på en parkeringsplass eller i andre trange omgivelser.

Patentet beskriver en løsning hvor føreren av bilen kjører denne inn på det som beskrives som en forhåndsdefinert «landingsstripe». Her finnes det en referanseindikator som kan fortelle bilen nøyaktig hvor den er. Indikatoren kan også til å innhente kjøreinstruksjoner ved hjelp av en URL eller en QR-kode. Dataene lastes deretter ned til kjøretøyet via en form for trådløst nettverk. Når den nøyaktige posisjonen og kjøreinstruksjonene er innhentet, kan bilen kjøre i vei av seg selv.

Patentet beskriver oppfinnelsen langt mer detaljert enn dette, og det kan være detaljer i denne beskrivelsen som gjør patentet gyldig.

Videoen nedenfor handler om Googles førerløse biler og hva de er i stand til å gjøre.

Førerløse biler er et område som nok er ganske langt unna Googles kjernevirksomhet, som er salg av nettannonser. Noe av hensikten med systemet er å forbedre trafikksikkerheten. Systemet kan i mange tilfeller reagere langt raskere enn det et menneske kan gjøre. Men trolig ser Google også nye inntektsmuligheter med dette.

– Google tror at dette er en teknologi som er her og nå, og som vil begynne å dukke opp i biler i nær framtidig, sier informatikkprofessor Alan Woodward ved University of Surrey til BBC News.

– Vi har allerede systemer som kan parkere bilen for deg og bremse automatisk. Det neste åpenbare skrittet er at biler tar over rutinekjøringen. Google har finansiert en mengde av dette arbeidet ved universiteter. Det er ikke overraskende, dersom de tror at det kan bli stort, at de ønsker å patentere det, sier Woodward.

    Les også:

Til toppen