Google hoppet av avtalen med Yahoo

Nå kan Yahoo antakelig igjen tenkes å se verden fra et Microsoft-perspektiv.

I går ble det klart at det ikke blir noe av annonsesamarbeidet med Google, som skulle berge Yahoo fra Microsofts klør.

Google forklarer i en blogg at myndighetene betraktet samarbeidsavtalen som konkurransevridende og ulovlig, og følgelig ville gå rettens vei for å stanse den. Google trekker seg derfor, framfor å gå inn i en «langvarig rettslig strid».

Avtalen ble inngått i juni, etter et kortvarig pilotprosjekt der Google på visse vilkår la ut kunders annonser på Yahoos nettsted. For Yahoo skulle avtalen være en sikker inntektskilde mens de oppdaterte sin egen annonseteknologi. Partene var klar over at USAs myndigheter kunne tenkes å ha innvendinger mot at et samarbeid mellom de to største tjenestene for søkrelatert annonsering. Derfor sa de også at de ville vente til utgangen av oktober før de satte avtalen i verk.

Amerikanske medier melder at det de siste ukene ble stadig klarere at antitrustavdelingen i USAs justisdepartement ikke var innstilt på å godkjenne avtalen, selv med svært endrede betingelser i forhold til avtalens opprinnelige formuleringer.

Yahoo sendte ut en erklæring der de beklager at Google trekker seg fra avtalen framfor å kjempe for den i retten. Yahoo sier de er skuffet, og at Google avviste å diskutere deres siste endringsforslag.

Da avtalen ble presentert for snart fem måneder siden, sa Yahoo at den vil gi dem en meromsetning på 800 millioner dollar over en første periode på tolv måneder.

I en erklæring fra USAs justisdepartement heter det at de ble overbevist om at avtalen ville gjøre Google og Yahoo til partnere heller enn konkurrenter, og at de kunne ikke tillate noe slikt.

Microsoft sendte ut en erklæring der de sier seg tilfreds over justisdepartementets holdning.

Den amerikanske annonsørforeningen, Association of National Advertisers, gikk åpent ut mot avtalen i september, og mener det er positivt at Google og Yahoo nå tvinges til å gå hver sin vei. Den amerikanske avisforeningen, World Association of Newspapers, sier seg også tilfreds med at avtalen nå er død.

På en pressekonferanse i San Francisco i går sa Yahoos toppsjef, Jerry Yang, at han fortsatt tror Microsoft har mest å tjene på å kjøpe Yahoo.

Ifølge Wall Street Journal skal det fortsatt være støtte høyt oppe i Microsoft-hierarkiet for en begrenset avtale med Yahoo, der Microsoft kjøper for eksempel Yahoos søkrelaterte virksomhet heller enn hele selskapet. Den negative utviklingen i USA og verdensøkonomien tilsier at Microsoft ikke vil ta noe initiativ med det første, men se situasjonen an.

I mai var Microsoft villig til å kjøpe hele Yahoo for 33 dollar per Yahoo-aksje. Da børsen stengte i går, var Yahoos aksjekurs 13,92 dollar. På et tidspunkt gikk det rykter om at Microsoft igjen var inn i bildet, og Yahoo-kursen skjøt fart oppover før ryktet døde. Ifølge New York Times pågår det ingen samtaler mellom Yahoo og Microsoft.

I sommer tilbød Microsoft seg å kjøpe Yahoos søkrelaterte virksomhet. Yahoo avslo.

Yahoo-aksjonær Carl Icahn, som er sterkt kritisk til Yangs disposisjoner det siste halvåret, sier han håper på et nytt tilbud fra Microsoft.

    Les også:

Til toppen