Google i ny "Booble"-strid

Ikke lenge etter at Google gikk til søksmål mot Boobles.com for plagiering, går selskapet etter enda en aktør.

Google, som har verdens mest brukte søkemotor-tjeneste, gikk for noen måneder siden til sak mot selskapet "Boobles.com", som de mente utnyttet deres merkevare og logo på en ulovlig måte. Google fikk medhold.

Nylig ble det norske nettstedet google.no, som solgte solbriller, dømt til å overføre nettadressen til den internasjonale kjempen.

Nå er det kommet enda aktør, nettbutikken Froogles.com, som Google mener beriker seg på den sterke Google-merkevaren.

    Les også:

Google tok saken til Icann (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), som lager retningslinjer for domener internasjonalt.

Men Google fikk ikke medhold denne gangen. To av tre dommere sa nei til Googles påstand om at Froogles.com var "forvirrende likt" Google.com, skriver Wall Street Journal.

Google har allerede ehandelstjenesten froogle.com. Men det var altså merkenavnet Google dommerne vurderte i forhold til motparten "froogles.com".

- Bokstavene er tilstrekkelig ulike til å gjøre det navnet annerledes fra Googles merkevare. Navnet Froogles.com skaper et helt nytt ord og gir en annen betydning enn Googles merkevare, heter det i en uttalelse fra dommerne.

Google ble rundt nyttår kåret til verdens sterkeste merkevare, og havnet foran etablerte merkevaregiganter som Coca Cola og Apple.

Til toppen