Google i samtaler med Youtube om oppkjøp

Google skal være villig til å grave dypt i lommeboken, selv om de risikerer massive søksmål etter oppkjøpet.

Google har sin tjeneste for videosnutter på internett, men det er ingen tvil om at det er Youtube som er den ledende og dominerende aktøren på dette marekedet.

Nå skal Google være i samtaler med Youtube om å kjøpe selskapet. De skal ha bydd cirka 1,6 milliarder dollar, ifølge Wall Street Journal. Tidligere i forrige uke skal det relativt nyoppstartede selskapet ha takket nei til et lavere bud.

Det vakte oppsikt når Myspace ble kjøpt for hele 550 millioner dollar, men i ettertid kan det synes som at det faktisk var et røverkjøp. I august kunngjorde selskapet som kjøpte Myspace.com at de hadde inngått en treårige reklameavtale med Google som garanterte dem minst 900 millioner dollar i reklameinntekter over en treårig periode. Kjøpet finansierte seg selv raskt.

Spekulasjonene om hvem som eventuelt kjøper Youtube har gått varmt siden sommeren. Det har heller ikke manglet på kritiske røster. Analyseselskaper og prominente forståsegpåere har påpekt at Youtube er en tikkende bombe for investorer, omtrent på samme måte som fildelingstjenesten Napster i sin tid var.

Det lastes opp endel opphavsrettslig materiale som eies av store etablerte medieaktører. Selv om noen, eller til og med de fleste, etterhvert forstår at det kan ligge en god promoteringsefffekt i å ha noe av sitt materiale liggende ute på Youtube, så skal det ikke mer enn et stort søksmål før det skaper store problemer for tjenesten, hevder kritikerne.

Ifølge Marc Cuban, som bygde deler av sin formue på å etablere nettstedet Broadcast.com, så venter rettighetshaverne bare på at Youtube skal bli kjøpt av et selskap med stor nok lommebok. Google passer i såfall til den beskrivelsen.

Youtube sier at de fjerner enhver video som hvor de får varsel om brudd på opphavsretten, men de har allerede et søksmål som ligger og venter. Robert Tur, eieren av en Los Angeles basert nyhetstjeneste har allerede gått til sak.

Youtube har nå 67 ansatte og er fortsatt lokalisert i et mindre kontor over en pizzarestaurant. De har ikke klart å oppnå sorte tall i regnskapet ennå. Det koster å drive verdens mest populære online videotjeneste med 100 millioner videovisninger hver dag.

Ifølge markedsundersøkelsesselskapet Hitwise har de nå en markedsandel på 46 prosent av alle online videonettsteder i USA. Myspace på sin side har 21 prosent og Google Video har 11 prosent. Microsofts nystartede tjeneste har forøvrig 7 prosent av dette markedet.

Google og Youtube har forøvrig en fellesnevner i et av ventureselskapene som har finanisert selskapene. Sequoia Capital har vært med på å finansiere begge i en tidlig fase.

Til toppen