Google inngår forlik med annonsører

Google inngår forlik med annonsører som føler seg svindlet etter å ha betalt for falske klikk.

Google inngår forlik med annonsører på selskapets annonsetjeneste Adsense.

Inntil 90 millioner dollar vil Google betale til annonsører som har klaget over klikksvindel på Googles annonser. Forliket gjelder alle annonsører for de siste fire årene, såfremt de kan vise til urettmessige klikk.

Totalsummen vil bli noe mindre enn 90 millioner dollar, da amerikanske advokater skal ha sin andel. Summen vil heller ikke bli utbetalt, men vil isteden disponeres til fremtidig annonsering.

Google Adsense er selskapets store inntektskilde og klikksvindel regnes som den kanskje største trusselen mot selskapets inntekter. I tillegg til å legge ut annonser på søkeresultatene når man bruker Googles søkemotor, brukes også Adsense annonser av tredjeparts innholdsleverandører. En blogger kan for eksempel legge ut slike annonser på sin blogg og så tjene noen dollar på at besøkende klikker på annonsene.

Noen lar seg friste til å klikke på egne annonser for å generere inntekter til eget nettsted. Teknikkene for å avsløre slik svindel har blitt mer avanserte etter hvert, men det har også svindelforsøkene.

Et annet problem relatert til klikksvindel er konkurrenter som ikke har egen økonomisk vinning i å klikke på selve annonsen, men som gjør det for å raskest mulig bruke opp konkurrentens søkemarkedsføringsbudsjett.

Selv om prisen per klikk starter så lavt som 5 cents, kan den for noen populære søkeord komme opp i over 10 dollar per klikk.

Google har lenge anerkjent problemstillingen og har hevdet at problemet er under kontroll og at de refunderer annonsørenes penger der de har oppdaget svindel. Dette har ikke vært godt nok for saksøkerne som mener at Google sammen med partnerne aktivt har skjult hvor omfattende problemet er.

90 millioner dollar er småpenger i forholdt til de 11,2 milliardene som Google har tjent de siste fire årene, men dersom problemet viser seg å være større enn hva Google har innrømmet til nå vil det kunne få drastiske følger for selskapets aksjekurs.

Konkurrenten Yahoo har også blitt saksøkt i samme søksmål. Ifølge Associated Press har de ikke inngått forlik og vil kjempe videre mot saksøkerne.

Til toppen