Google kårer årets norske «Zeitgeist»

Bruken av søkemotorer kan fortelle mye om trender. Google har analysert den norske statistikken.

Uttrykket «Zeitgeist» kan oversettes til norsk med «i tidens ånd». Google bruker uttrykket i forbindelse med analyser av hva brukerne av selskapets søketjeneste faktisk søker etter. Selskapet mener at søketallene er interessante fordi svært mange bruker nettopp Google til å søke etter nye og interessante begivenheter, og tallene bør dermed være en god indikator på hva som er på alles lepper.

Men Google skriver i en norsk pressemelding at så mye som 25 prosent av alle daglig søk er nye, det vil si at selskapet ikke har sett dem tidligere.

Siden 2007 nærmer seg slutten, har Google samlet de mest populære søkeordene på Google.no og laget Zeitgeist 2007 for Norge.

De raskest voksende søkeordene på Google.no i 2007 var:

  1. Nettby
  2. YouTube
  3. NAV
  4. TV-linker
  5. Wikipedia
  6. TriTrans
  7. Finn
  8. VG
  9. 1881
  10. 1001spill

Brukerne av nettjenester kan til en viss grad lokaliseres ved hjelp av IP-adressen. Dette har Google brukt til å finne ut at folk i ulike deler av landet er opptatt av ulike ting. I Oppegård er det bryllup som er mest aktuelt, i Orkanger skal mange trolig ha baby. I Trondheim søkes det mye etter øl, mens tromsøværingene er opptatt av lønn. I Stavanger utpeker søkeordet Thailand seg.

Mange bruker tydeligvis også Google til å finne matoppskrifter. De mest populære søkeordene relatert til oppskrifter var i 2007 henholdsvis mat, kake, tapas, smoothie, sunt og kylling.

Google mener at mange norske brukere er opptatt etter å få gjort et røverkjøp. Mange har kombinert ordet billig med enten fly, mobil, reise, hotell, reiser, strøm, sydentur, hotell Oslo, PC eller bredbånd.

Google oppgir at for hvert søk registrerer selskapet informasjon tilsvarende informasjon som de fleste andre nettsteder. Dette inkluderer selve søket, dato og tidspunkt for søket, IP-adresse til datamaskinen som benyttes, cookie-informasjon, hvilken nettleser som benyttes og operativsystemet på maskinen. Selskapet skal ikke kunne benytte dette til å identifisere enkeltpersoner.

Etter 18 måneder slettes de to siste nummergruppene i IP-adressene Google har logget. Det samme gjelder deler av cookie-tallene.

Til toppen