Den øverste annonsen er en mal, den nederste er en variant produsert av Teracents algoritme, som bytter ut elementer for at annonsen skal få størst mulig effekt. (Bilde: Google)

Google-kjøp kan bli ny gullgruve

Teracent har teknologi for styrt detaljert tilpasning av bannerannonser i sanntid.

Google meldte i går at de har kjøpt Teracent, et selskap i San Mateo i California som ble opprettet i 2006 og som utvikler teknologi for styrt og detaljert tilpasning av bannerannonser i sanntid.

Hva Google betaler for Teracent er ikke oppgitt. Oppkjøpet antas å kunne fullføres innen årsskiftet.

Google er inne i en periode hvor de målrettet kjøper teknologiselskaper som kan gi dem en mulighet til å differensiere sine inntekter. Per i dag har Google i hovedsak én inntektskilde: søkannonser. For to uker siden kjøpte Google to selskaper: Admob, en spesialist innen annonser til mobiltelefoner, og Skype-konkurrenten Gizmo5. Admob kostet 750 millioner dollar. Hva Google betalte for Gizmo5 har vært antydet til 30 millioner dollar, men beløpet er ikke bekreftet.

Hvis Teracent-teknologien holder det den lover, kan den bli enda en gullgruve for Google.

Den øverste annonsen er en mal, den nederste er en variant produsert av Teracents algoritme, som bytter ut elementer for at annonsen skal få størst mulig effekt.
Den øverste annonsen er en mal, den nederste er en variant produsert av Teracents algoritme, som bytter ut elementer for at annonsen skal få størst mulig effekt. Bilde: Google

Bildet til høyre er hentet fra Googles blogg om oppkjøpet, og viser hvordan Teracent-teknologien fungerer. Den øverste annonsen kan oppfattes som en slags mal. Den nederste er en tilpasning gjort av Teracents algoritme for å tilpasse bannerannonser med utgangspunkt i en rekke ulike faktorer, som geografi, språk, det omgivende innholdet på nettstedet, dato og klokkeslett og så videre.

Algoritmen setter sammen annonsen i sanntid ved å velge mellom opptil tusener av forskjellige komponenter. Algoritmen kan styres slik at den prioriterer det hensynet man ønsker å legge mest vekt på i øyeblikket. Målet kan være å oppnå maksimalt antall klikk eller maksimalt antall kjøp. Utformingen kan også underlegges forretningsregler, avhengig av hva som er målet i en gitt kampanje, eller man kan prioritere med tanke på mest mulig personlig tilrettelegging, etter alder, kjønn, geografi og så videre.

Teracents «optimeringsinfrastruktur», døpt «Intelligent Display Advertising» – betegnelsen er faktisk varemerket – inneholder modeller som tar hensyn til tidsforløp: Man kan tenke seg at dersom en gitt bruker er gjenkjent for å ha klikket på en bleieannonse for første gang for et års tid siden, at algoritmen vil tilpasse den aktuelle bleieannonsen til barnets antatte alder.

Algoritmene omfatter også læringsmodeller: Infrastrukturen merker seg den løpende utviklingen, og legger om sammensettingen av annonsen etter det den observerer å ha best virkning ut fra de grunnleggende utvalgsreglene.

Teknologien har vært brukt i vellykkede annonsekampanjer innen detaljhandelen, bilsalg, finansielle tjenester og arbeidsmarkedet, heter det i materiale fra selskapet.

I Google-bloggen heter det at teknologien vil gjøres tilgjengelig for bannerannonsører, også gjennom Google Content Network og DoubleClick. Teknologien kan håndtere både video og mobil.

    Les også:

Til toppen