Google kjøper Admob for milliarder

Blir store på annonser til blant annet iPhone- og Android-apps.

Google kjøper mobilannonseselskapet Admob for tilsvarende 4,2 milliarder norske kroner i egne aksjer.

Avtalen ble kunngjort mandag og innebærer at nettgiganten for alvor tar skrittet ut i markedet for annonser på mobiltelefoner.

Annonsenettverket til Admob består av over 15.000 mobile nettsteder og applikasjoner.

- iPhone var selve døråpneren for dette markedet, avslører Admob-gründer Omar Hamoui i sin kunnkjøring om oppkjøpet, og sier samtidig at både de og hele mobilbransjen skylder en stor takk til Apple.

- Bølge av mobilsurfing

Admob er særlig kjent for plassering av reklame i iPhone- og Android-applikasjoner og har lykkes med å skape en alternativ finansieringsmodell for utviklere, som dermed kan leve av å tilby programmene til gratis.

- Sammen med utmerkede håndsett fra Palm, Nokia, RIM og en mengde Android-baserte mobiltelefoner, så har vi alle forhåndsbetingelser som er nødvendige for det som kommer til å bli en bølge av mobil nettsurfing og -applikasjonsbruk, uttaler Hamoui.

Dersom ikke amerikanske konkurransemyndigheter stikker kjepper i hjulene for avtalen vil dette blir Googles største oppkjøp siden de slukte annonsenettverket DoubleClick for 3,2 milliarder dollar i mars 2008.

En rekke konkurrenter var den gangen kritiske til den dominerende posisjonen Google ville få i annonsemarkedet, men de ble ikke hørt av konkurransemyndigheter.

Denne gangen føler Google seg sikre på at antitrust-myndighetene vil ha enklere for å godkjenne oppkjøpet, fordi konkurransen i markedet for mobilannonsering er større, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Les også:

Til toppen