Google kjøper Adobe-konkurrent

Picnik lar to millioner brukere redigere fotografier over nettet.

Det ble kjent i går at Google har kjøpt Picnik, en tjeneste etablert i 2005 for å la folk redigere bilder uten å ha et eget bilderedigeringsprogram på pc-en.

Grunntjenesten til Picnik er gratis. Mot 25 dollar i året får man tilgang til flere funksjoner. Picnik skal ha nærmere to millioner unike brukere i måneden.

I en offisiell blogg skriver Google at poenget med å kjøpe Picnik er nettopp å tilby brukere et bilderedigeringsverktøy over nett, og utvide tjenesteomfanget gjennom Picasa, Google-tjenesten for bildedeling over nett.

– Vi kunngjør ingen store endringer av Picnik i dag, men vi vil arbeide hardt med integrering og med å legge til nye egenskaper. Vi vil fortsette å støtte alle nåværende Picnik-partnere, heter det i Google-bloggen.

Partnerne det siktes til, er Flickr og Facebook. Det spekuleres i at samspillet mellom Picnik og disse tjenestene kan trappes ned over tid.

Picnik konkurrerer direkte mot Adobe-tjenesten Photoshop.com.

På den offisielle Picnik-bloggen skinner det gjennom en forhåpning om at Google også vil kunne bidra med datakraft til brukere som ønsker å drive med stadig mer avansert bilderedigering.

Picnik-staben på 23 er alle ansatt av Google. De vil fortsatt holde til i Seattle, og toppsjef Jonathan Sposato fortsetter som leder. Sposato er ikke gründer i Picnik, selv om han både har gründererfaring og tidligere har solgt et selskap til Google. Han forlot i sin tid Microsoft, der han arbeidet i forbrukeravdelingen, for å bli gründer i Phatbits, som ble Google Gadgets da det ble solgt til Google.

    Les også:

Til toppen