Wildfire-gründerne Victoria Ransom og Alain Chuard poserer fremfor Google-skiltet utenfor søkegigantens hovedkontor. Selskapet de startet opp i 2008 skal ha blitt solgt for 1,5 milliarder kroner. (Bilde: Wildfire)

Google kjøper oppstartsselskap

Betaler 1,5 milliard for sosiale markedsførere.

For fire år siden ble det amerikanske selskapet Wildfire etablert med det formål å gjøre markedsføring på sosiale medier enklere og mer effektivt. Siden har selskapet vokst kraftig.

Med 16.000 kunder har de gått fra fem til 400 ansatte på de få årene selskapet har eksistert.

Nå har Google kjøpt opp selskapet for en kvart milliard dollar, rett over 1,5 milliarder norske kroner. Kjøpesummen er det Reuters som presenterer, og kommer fra personer med kjennskap til oppkjøpet. Google og Wildfire har ikke bekreftet dette offentlig.

Selskapet leverer produkter og tjenester til markedsførere som vil bruke sosiale medier for å nå ut med sitt budskap. Deres hovedprodukt, Wildfire Suite 2.0, er en integrert løsning som gir kunden mulighet til å gjennomføre, styre og evaluere markedsføringskampanjer på en rekke plattformer, blant annet Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn og Pinterest.

– Vi tror at over tid vil kombinasjonen av Wildfire og Google lede til en bedre plattform for å styre all digital markedsføring. Inntil videre vil vi fortsette å hjelpe merkevarer til å drive og måle sine sosiale engasjement og kampanjer på tvers av hele webben og på tvers av alle sosiale medietjenester, skriver de to gründerne Victoria Ransom og Alain Chuard i en et blogginnlegg som omtaler oppkjøpet.

De to etablerte selskapet etter at de fant ut at de måtte utvikle sin egen applikasjon for å annonsere på Facebook for sitt reisebyrå. De fant ut at applikasjonen de laget kanskje ville være nyttig for andre, og dermed etablerte de Wildfire.

Fra ti kunder med sitt første produkt i 2008 har selskapet vokst kraftig. I 2012 ble de det første selskapet som kunne levere en programvareplattform som støttet alle de største sosiale-medietjeneste på nettet.

Til toppen