Meebo inviterer brukere til å legge ut en egen interesseprofil, slik at alt de får av annonser og anbefalinger fra innholdsleverandører og sosiale tjenester svarer til ting de faktisk er opptatt av.

Google kjøper pioner innen sosial annonsering

Bekrefter overtakelse av opphavet til «Meebo Bar».

Velinformerte AllthingsD.com meldte tidlig i mai om pågående samtaler mellom Google og Meebo, og i går kom bekreftelsen på bloggen til Meebo: Google kjøper denne pioneren innen profilbasert nettannonsering.

– I over sju år har vi hjulpet innholdsleverandører til å inngå tettere forbindelser til sine brukere, og til å gjøre nettstedene deres mer sosiale og inntagende. Sammen med Google er vi superengasjert til å rulle opp ermene og komme i gang med enda større og bedre måter å hjelpe både brukere og nettstedeiere, heter det i bloggen.

Meebo startet i 2005 med en lynmeldingstjeneste, og fulgte opp med en «Meebo Bar» som forener sosiale tjenester med nettannonsering. Det fremste budskapet på selskapets nettsted (se bildet ovenfor) er at man skal skjære gjennom [informasjonssurret] ved å legge ut en interesseprofil slik at alt man mottar av nyheter og anbefalinger svarer til det man virkelig er opptatt av.

Google begrunner oppkjøpet med at Meebo har utviklingskompetanse innen sosiale publiseringsverktøy, og at denne kompetansen vil komme den sosiale tjenesten Google+ til gode.

AllthingsD oppgir at Google skulle betale rundt 100 millioner dollar for Meebo. Wall Street Journal viser til en finansieringsrunde i 2008 som verdsatte selskapet til rundt 200 millioner dollar.

ZDnet spekulerer i at Meebo Bar kan integreres i Google Bar og at Meebo ellers kan gagne både Google+ og Google Chat.

En udokumentert påstand på Meebos netttsted går ut på at de når ut til «halvparten av USAs internettbefolkning».

Til toppen