Budskapet fra SayNow er nå blitt Googles.

Google kjøper to sosiale tjenester

Fflick snapper opp twitring om Youtube. SayNow er for kjendiser og deres beundrere.

To sosiale tjenester meldte i går at de er kjøpt av Google.

Fflick er en tjeneste som fire tidligere Digg-ansatte lanserte for et halvt år siden, og som nå er kjøpt av Googles datterselskap Youtube. Ifølge nyhetsbyrået AFP ryktes det at Youtube har betalt rundt 10 millioner dollar for selskapet.

Ifølge den offisielle bloggen til Youtube, er poenget med Fflick å snappe opp twitring – altså meldinger på Twitter – om videoer som legges ut på Youtube. Det heter i dette innlegget at det er viktig for Youtube å integrere «sosiale signaler» av interesse for brukerne.

Youtube spiller nemlig en stor rolle i andre sosiale tjenester. De har merket seg at det hvert minutt legges det ut 400 meldinger på Twitter med en lenke til en Youtube-video. Gjennom Facebook vises tilsvarende 150 år med Youtube-videoer hver dag.

– Fflick-teamet vil hjelpe oss bygge inn egenskaper for å gjøre deg oppmerksom på de store videoene som alle på web diskuterer, og trekke fram de beste av disse samtalene slik at de kan delta i dem, heter det i Youtube-bloggen.

SayNow har holdt på siden 2005 med å «bygge talebaserte opplevelser som er morsomme og sosiale», ifølge selskapets nettsted. Selskapet markedsfører både teknologi og tjenester.

Teknologien omfatter en egenutviklet plattform for å integrere tale – meldinger, samtaler og gruppesamtaler – i applikasjoner bygget på Facebook, Twitter, Myspace, Android og iPhone.

Et eksempel på tjeneste er «SayNow Broadcast» som lar «merkevarer og kjendiser» kringkaste og motta talemeldinger samt innlede samtaler med sine beundrere.

SayNow oppgir å ha over 15 millioner brukere, hvorav «tusener av kjendiser og merkevarer».

Ifølge gründerne i SayNow, skal de slås sammen med avdelingen Google Voice som arbeider for å utvikle nye taleprodukter.

Hva Google betaler for SayNow er ikke kjent, ikke engang i rykteform.

Til toppen