Google klar for sitt aller største oppkjøp

Skal ha bydd seks milliarder dollar for Groupon.

«Alle» – Financial Times, Bloomberg, New York Times, Wall Street Journal, All Things D – skriver om at Google skal være beredt på å kjøpe Groupon for seks milliarder dollar, fordelt på 5,3 milliarder dollar kontant og 700 millioner dollar i bonusgaranti til dagens eiere. Styret i Groupon, som har hovedkvarter i Chicago, skal møtes i dag for å avklare sitt standpunkt, heter det. Google og Groupon har begge nektet å kommentere saken.

I forrige uke skrev digi.no om at det var rift om nettets eventyrlig rabattkonge, og at Google og Amazon lå best an til å slå kloa i Groupons 20 millioner brukere, fordelt på 30 land. Innsidernes tips gikk i retning Google.

Groupon ble etablert i november 2008 og har siden hatt en eventyrlig vekst, trass i at konseptet er enkelt å kopiere, og trass i at de siden er dukket opp et par hundre kloner.

Halvparten av staben på 3000 er opptatt av salg, og det argumenteres for at kombinasjonen av et stort antall brukere og spisskompetanse i salg og markedsføring er det som gjør Groupon så tiltrekkende for Google.

Konseptet til Groupon er nettformidling av kuponger med lokale rabatter. Den norske avdelingen har vært aktiv i sju måneder, ifølge daglig leder Bredo Johansen, og 200 000 mottar selskapets norske nyhetsbrev om daglige «dealer». Rabatterte produkter og tjenester tilbys i 20 norske byer.

Dersom Google overtar Groupon for 6 milliarder dollar, blir det selskapets største kjøp. Det hittil største var kjøpet av DoubleClick i 2007, for 3,1 milliarder dollar.

Blant alternativene som Groupon-styret må vurdere, er å introdusere selskapet på børs.

Groupons forretningsmodell gjør utstrakt bruk av sosiale medier, blant annet slik at rabattsøkende kan tipse hverandre om gode tilbud gjennom Facebook og Twitter. Selskapet har også innsyn i personlige detaljer som kredittkortinformasjon om rundt 12 millioner brukere. Forretningsmodellen appellerer til lokale næringsdrivende, fordi de ikke betaler for annonsering før kunden faktisk kjøper noe.

Groupons regnskap er ikke kjent. Gründer og toppsjef Andrew Mason har oppgitt at han forventer en global omsetning på 500 millioner dollar i 2010. Selskapet har brukt oppkjøp for å utvide internasjonalt, og ventes å bekrefte oppkjøpet av det asiatiske rabattselskapet Ubuyibuy som tilbyr rabatter i Hongkong, Taiwan og Singapore.

Forretningsmodellen til Groupon er i rask endring. Konseptet med «deal of the day» bukker nødvendigvis under for stor pågang fra annonsører, og gir etter for en modell basert på selvbetjening på nettstedet. Man kan også vente seg justeringer etter hvert som konkurransen fra andre store aktører skjerpes: Facebook er for eksempel i gang med «Facebook Deals» for å gi brukerne ulike måter å skaffe seg gode tilbud.

Analytiker Sucharita Mulpuru i Forrester Research har utgitt et notat der det heter at det er absurd å verdsette til flere milliarder dollar et to år gammelt selskap med en forretningsmodell som enhver kan kopiere.

Groupon ble verdsatt til noe over én milliard dollar i april. Mulpuru mener Groupons raske vekst gjenspeiler lokale næringsdrivenes utprøving av ordningen heller enn et grunnlag for varig omsetning.

Financial Times melder at analytikerne er delt: Noen mener Groupon er et kupp for Google, mens andre forferdes over prisen Google er beredt på å betale for en oppstart med en høyst usikker forretningsmodell.

Ifølge New York Times er aksjonærer i Google bekymret over den høye prisen, og på grunn av tvil om hvor effektiv Groupon faktisk er i å sikre omsetning for annonsørene. Google har brukt 1,6 milliarder dollar hittil i år på å kjøpe rundt 20 selskaper. Amerikanske myndigheter er i ferd med å vurdere den planlagte overtakelsen av ITA Software, som lager løsninger for reiselivsbransjen, opp mot konkurranselovverket.

    Les også:

Til toppen