Google knuser konkurrentene

I kappløpet om å finne mest mulig på Internett, slo Google til i går og knuser nå konkurrentene.

Søkemotorene konkurrerer på mange måter. En av dem er størrelsen på den såkalte indeksen, det vil si hvor mange nettsider og andre objekter Google har funnet og dermed lar brukere søke i.

Konkurransen er relevant, for fremdeles er det slik at søkemotorene langt fra har oversikt over alt. Her i Norge skal blant annet store nettsteder som statens felles-server Odin være dårlig dekket.

I august hevdet plutselig Yahoo nylig at selskapet hadde oversikt over 20 milliarder nettsider. I går lanserte Google en ny indeks, men selskapet vil ikke si hvor mange sider den dekker.

Men Google-sjef feiret syvårsdagen til selskapet med å hevde at Googles nye indeks er tre ganger så stor som noen annen konkurrent.

Noe av problemet med bare å telle sider er alle nettbutikkene som med dynamiske menyer og kombinasjoner skaper enorme antall nettsider uten at disse nødvendigvis er vanlige nettsider.

Noen uformelle forsøk gjort av Cnet støtter Google påstander. I søk på begrepene

"Joe Schmoe" og "pickles, gav Google 451 treff, Yahoo 62 treff og MSN 60 treff.

Noe forsøk på norsk viser at bildet er mindre klart, men Google leder. Søker man på ordet

"oljeleting" og begrenser søket til norske domener, gir Google 50,600 treff, MSN 2838 treff og Yahoo 44,500 treff.

Søker man på "Meyer" og begrenser søket til Odin.no, gir Google 455 treff, MSN treff 382

og Yahoo 328 treff.

Til toppen