Google krypterer søk

Gir bedre personvern, men ødelegger for trafikkanalyse.

Google har de siste årene innført kryptert forbindelse med SSL («secure sockets layer») på en rekke av sine tjenester.

På tampen av forrige uke innførte de SSL også i søkemotoren.

Enn så lenge er dette en frivillig ordning. Brukerne må besøke https://www.google.com for å ta dette i bruk. (Merk en ekstra 's' i nettadressen.)

SSL-forbindelsen innebærer at trafikkinnholdet mellom din nettleser og nettjenesten ikke sendes i klartekst.

- Denne sikre kanalen hjelper til med å beskytte søkefrasene dine og søkeresultater fra å bli avlyttet av tredjepart i nettverket, skriver Google i et blogginnlegg.

Skaper trøbbel

Kryptering av trafikkdata er en selvfølge i nettbanken. For søkemotorerer stiller det seg derimot litt annerledes. Særlig kan Googles initiativ skape hodebry for web-ansvarlige og de som analyserer loggdata.

For mange nettsteder er Google den største trafikkdriveren. Det kan være verdifullt å analysere hva slags trafikk man mottar. Hvilke søk ender opp hos deg?

Men du kan glemme å enkelt få svaret på slike spørsmål for trafikk fra SSL-versjonen av Google.

Nettleseren sender nemlig ikke med referansestrengen (HTTP_REFERER) hvis brukeren klikker på lenker fra SSL-sikrede nettsider.

Referansestrengen er normalt en av de viktigste dataene som analyseres i loggfiler på webservere. Strengen forteller hvilken nettadresse brukeren var på når vedkommende klikket på en lenke, men blir altså utelatt ved trafikk fra SSL-baserte nettsteder.

Det får store følger for webanalyse.

Analyseselskapet Clicky er blant de som fortviler. Nå håper de at Google aldri innfører SSL som standardvalg. Det vil i så fall være svært ødeleggende for webanalyse, mener selskapet.

- Da blir det umulig å se hva folk søker etter for å komme til våre nettsteder, som er den viktigste grunnen til å drive med webanalyse, skriver Clicky i et blogginnlegg.

Lover mer kryptering

Selve søkeopplevelsen kan oppleves litt tregere enn med den ukrypterte versjonen, oppgir Google. Resultatsidene skal ellers være like.

En modifisert logo merket med en lås er innført for å vise brukeren at man benytter SSL-versjonen, som lanseres i såkalt beta-status. Det innebærer at tjenesten ikke regnes som helt produksjonsklar.

Det påpekes at det bare er deler av tjenesten som er sikret med SSL. Bilde- og kartsøk er i all hovedsak foreløpig ikke kryptert.

- Vi håper brukerne vil sette pris på den nye søkemuligheten. Dette er en nyttig ekstra sikring av brukernes personvern på nettet, og fremover skal vi innføre støtte for kryptering på flere søketjenester, opplyser Google.

Overfor nettstedet The Register sier en talsperson fra Google at de vurderer å innføre SSL som standardvalg for hele søkemotoren.

- Vi håper å utvide funksjonaliteten når vi vet mer om hvordan dette påvirker brukerens søkeopplevelse.

    Les også:

Til toppen