Google lanserer mobilreklame i Norge

Google har på få år blitt verdens femte mest verdifulle selskap, målt etter aksjeverdi. Søkegiganten fra Mountain View i Silicon Valley, i California har blitt en gigant på å levere relevante annonser ved siden av søkeresultat.

«Alle» forventer nå at mobilmarkedet skal ta av, og Google er en av svært mange som prøver å posisjonere seg i forhold til den forventede eksplosive veksten.

Nå forteller Google Norge at Google Mobile Ads vil bli tilgjengelig for annonsører i Norge, Sverige, Danmark og Finland i løpet desember måned.

- Mobilenhetene har blitt en av de mest populære verktøyene for innhenting av informasjon. På verdensbasis finnes det flere mobilenheter enn PC-er og TV-er til sammen, sa Petri Kokko, Country Manager for Google Finland og Sverige, på et foredrag på konferansen Scandinavian Interactive Media Event (SIME), ifølge en pressemelding fra Google Norge.

Google Mobile Ads vil ha de samme grunnleggende egenskapene som PC Text Ads, bare i mindre format. Tekstannonsene vil dukke opp over og under søkeresultatene på mobilen.

Foreløpig er det langt fra alle bedrifter som har laget en mobiltilpasset hjemmeside, og Google har derfor laget en løsning som skal hjelpe de med å lage en slik side gjennom produktet Adwords Business Pages.

Det vil også være mulig å utforme annonsene slik at de som er interesserte ringer direkte til annonsøren.

Til toppen