Google og Samsungs Nexus S. (Bilde: Samsung)

Google lanserer ny Nexus-mobil

Dermed er også Android 2.3 avduket.

Google lanserte i dag både Android 2.3 «Gingerbread» og den første mobilen basert på denne versjonen av operativsystemet, Nexus S.

Mobilen er den mest avanserte Android-mobilen til nå. Mobilen produseres av Samsung og er utstyrt med en 1 GHz-utgave av Samsungs Cortex A8-baserte Hummingbird-prosessor. Den leveres med 16 gigabyte intern lagringsplass, 4 tommers Super AMOLED-skjerm, tre-aksers gyroskop i tillegg til akselerometeret, samt støtte for Near Field Communications (NFC).

Mobilen har en 5 megapikslers kamera på baksiden og et VGA-kamera i front, noe som gjør den egnet for videotelefoni.

Mobilen kommer i salg den 16. desember og kan kjøpes både med og uten mobilabonnement fra Best Buy-butikker i USA. Best Buy skal fra den 20. desember også selge Nexus S i Storbritannia. Det samme skal Carphone Warehouse. Google har ikke oppgitt om den vil komme i salg i Norge, men Samsung opplyser at mobilen kommer i salg her i løpet av våren.

Google Nexus S produseres av Samsung
Google Nexus S produseres av Samsung Bilde: Google

Android 2.3 SDK-et (Software Developer Kit) nå tilgjengelig via denne siden, men Google vil ifølge Android-sjef Andy Rubin ikke gjøre Android 2.3 til åpen kildekode før om noen uker. Det er dermed lite trolig at andre mobiler vil bli utstyrt og kunne oppgraderes med denne versjonen før om et par måneder. Oppdateringen som nå er tilgjengelig for HTC Desire (2.29.405.2) er altså ikke Gingerbread.

Android 2.3 inkluderer en rekke nyheter rettet mot både brukere og utviklere, men er likevel en mindre oppdatering.

Nyhetene inkluserer selvfølgelug støtte for den nye maskinvaren i Nexus S, altså NFC, VGA-kameraet og gyroen.

Dessuten er brukergrensesnittet i Android 2.3 noe redesignet og har en svart bakgrunn for å spare strøm.

Standard brukergrensesnitt i Android 2.3.
Standard brukergrensesnitt i Android 2.3. Bilde: Google

Det virtuelle tastaturet skal ha blitt redesignet og skal nå være enklere å skrive fort på. Stavekontrollen skal være forbedret ved hjelp av multitouch-funksjonalitet, slik at det er enklere å skifte ut feilstavede ord som allerede er ferdigskrevet. Skiftingen mellom bokstav- og tallmodus skal kunne gjøres langt enklere, mens markering, kopiering og liming av ord eller uttrykk i teksten skal nå kunne gjøres ved hjelp av færre trykk på skjermen enn tidligere.

Det loves bedre strømstyringsfunksjonalitet ved at system inntar en mer aktiv rolle i å begrense hvor lenge applikasjoner får holde enheten «våken» eller i hvor stor grad de forbruker CPU-kraft i bakgrunnen. Dette skal kunne bidra til lenger batteritid.

Det eneste skjermbildet i samlingen over, viser en ny oversikt over applikasjoner som kjøres. Blant annet vises antall prosesser, minnebruken og lagringsplassen som hver av applikasjonene okkuperer.

Android 2.3 har nå fått innebygd støtte for Internett-telefoni, noe som innebærer at brukerne kan ringe til andre brukere med en SIP-konto. SIP (Session Initiation Protocol) er en åpen og mye brukt standard for IP-telefoni.

Dette innebærer at det også er mulig å knytte SIP-kontoinformasjon til brukerens kontakter og å starte samtaler fra Quick Contact eller Dialer. Det kreves dog at også brukeren har en SIP-konto hos en valgfri leverandør.

Flere sensorer og mer ytelse

Utviklere som lager applikasjoner til Android får nå tilgang til den nye maskinvaren som støttes via nye programmeringsgrensesnitt. Gyroen og akselerometeret kan sammen brukes for å registrere tredimensjonale bevegelser. I tillegg støttes sensorer for blant annet gravitasjon og lufttrykk (barometer).

Spill er et område som ser ut til å bli et satsningsområde for Google på Android. Selskapet har derfor forsøkt å bedre responsevnen til Android ved å gi Dalvik VM en ny «garbage collector» som skal minimalisere applikasjonspausene og sørge for jevnere avspilling av animasjoner og mer effektiv respons i spill og applikasjoner. Det loves at hånderingen av berørings- og tastaturevents nå skjer raskere og med mindre bruk av CPU-en under event-distribusjonen.

Utviklerne har også fått direkte tilgang til flere deler av systemet ved hjelp av nye programmeringsgrensensnitt. Applikasjoner kan nå aksessere input- og sensor-events, EGL/OpenGL ES og OpenSL ES , samt et nytt rammeverk for administrasjon av vinduer og livssyklusen til Activity-objekter. Et nytt Asset Manager API gir tilgang til «native» kode uten å måtte gå gjennom JNI (Java Native Interface).

Dessuten har Android 2.3 fått oppdaterte, tredjeparts drivere som skal gi økt Open GL ES-effektivitet og dermed høyere 3D-ytelse.

Et nytt medierammeverk erstatter OpenCore. Alle tidligere kodeker og containere støttes fortsatt, men VP8 og WebM, samt støtte for AAC- og AMR wideband-koding er lagt til.

Android 2.3 benytter versjon 2.6.35 av Linux-kjernen.

Flere detaljer om nyhetene, ikke minst de som er rettet mot utviklere, finnes på denne siden.

    Les også:

Til toppen