Google lanserer shopping-søk

Google raser videre. Nå viser selskapet en søkemotor for shopping, i konkurranse med både Fast og Kelkoo.

Google ligger i femtegir og lanserer stadig nye tjenester. Dette legger ytterligere press på selskapets eksisterende konkurrenter, som norske Fast og shoppingsøkemotor som Kelkoo. Samtidig øker også konkurransen med vanlige portaler som blant andre Yahoo!, for Googles nye initativ viser hvilke muligheter søkemotoren, alle brukerne og merkenavnet Google har.

Google hopper nå inn i et nytt marked med lanseringen av noe de foreløpig kaller "Froogle", en søkemotor for ehandel, skriver Wall Street Journal. Søkemotoren lar deg taste inn navn på varer og få opp lister med lenker, bilder og priser på forskjellige tilbud. En avansert-knapp avslører flere funksjoner som mulighet for å søke etter varer mellom to angitte prisgrenser.

Foreløpig serverer Froogle bare tilbud fra amerikanske nettbutikker - da digi.no søkte på 'Pentium and kroner', fikk vi bare treff fra amerikanske nettbutikker priset i dollar. Men Froogle har status som "beta" og er ikke ferdig ennå. Spørsmålet er hvor mye arbeid det er å tilpasse tjenestene til små markeder som det norske og om vi får en norsk tjeneste.

Men det er nok en annen funksjon mange konkurrenter vil frykte mer. Google vil nemlig ikke overfor Wall Street Journal utelukke at man i fremtiden vil kunne handle direkte fra Froogle med en felles handlevogn og betaling for varer fra mange nettbutikker. Dette er dog mer teknisk komplisert å få til.

Google understreker at det ikke vil gå an å betale seg til en bedre plassering, men selskapet vil selge tekstannonser som er relevante for søket ditt, for eksempel en annonse for Dell hvis du søker etter PC.

Til toppen