Google lanserer smart måleteknikk

På internett kan man måle all bruk og nå skal Google gi eiere av vanlige butikk-eiere samme muligheten.

Mange bransjer har nok misunnet Internett-konkurrentene sine for mye og særlig muligheten til å måle tidsforbruk og klikk og behandle dette statistisk.

Nå skal Google servere noen av disse mulighetene til eiere av plakater, butikker og andre fysiske gjenstander.

Google har det siste året satser på å servere reklame også på TV og nylig kjøpte selskapet Doubleclick.

Systemet Google skal servere er basert på bruk av et kandiske spesialkamera fra selskapet Xuuk, skriver Engadet og flere andre medier.

Kamera som kan måle om en leser ser inn et gitt område er helt nytt. Men slike systemer har tidligere kostet opp mot 150.000 kroner, noe som er for dyrt i nesten alle tilfeller.

Når prisen på Xuuk-kameraet bare er på 6000 kroner - 1000 dollar - åpner dette muligheter for mange målinger. Xuuk-kameraet plasseres blant varer, over plakater eller ved siden av andre objekter på en avstand på hele 10 meter.

Kameraet måler ved å ta fortløpende bilder med ikke synlig lys. I strømmen av bilder teller kameraet hvor lenge den finner runde røde ringer - øyne til en bruker som er rettet denne veien. En tilkoblet datamaskin kan så logge hvor lenge hver hver bruker ser på objektet foran seg.

Her kan du lese mer om kameraet.

Til toppen