Google leter etter framtidens søk

Eric Schmidt mener at «uanstrengte lykketreff» kan bli en viktig del av tjenesten.

Google søkeboks er en viktig funksjon i mange brukeres forhold til weben, men administrerende direktør i selskapet, Eric Schmidt, vet at det vil komme en dag da dette blir mindre viktig og da verbet «å google» til slutt dør ut.

Det betyr ikke at Google på dette tidspunktet vil gi opp søk. Tvert imot.

I et intervju med Wall Street Journal forteller Schmidt at selskapet forsøker å finne ut hva framtiden til søk er.

– Jeg mener dette på en positiv måte. Tro meg, vi er fortsatt glade for å drive med søk. Men én idé er at flere og flere søk blir gjort på vegne av deg uten at du behøver å skrive noe, sier Schmidt.

– Jeg tror de fleste ikke vil at Google skal svare på spørsmålene deres. De vil at Google skal fortelle dem hva de skal gjøre deretter.

Eric Schmidt, administrerende direktør i Google.
Eric Schmidt, administrerende direktør i Google.

Schmidt kommer med et eksempel hvor du går ned en gate og har med deg din mobiltelefon.

– Gjennom informasjonen Google har samlet om det, vet vi omtrentlig hvem du er, omtrentlig hva du bryr deg om, omtrentlig hvem vennene dine er, sier Schmidt. Dette, kombinert med at Google dessuten vet ganske nøyaktig hvor du er, åpner for en mengde muligheter.

– Dersom du trenger melk og det er sted i nærheten å få melk, vil Google minne deg på å skaffe melk. Det vil fortelle deg at en butikk lenger fram har en samling med plakater fra hesteveddeløp, og at et mord du har lest en del om, fant sted i det neste kvartalet i det 19. århundret.

Kraftige, mobile enheter vil bli mestere i å overraske brukeren med informasjon man ikke viste at man ønsket å vite.

– Det som gjør aviser som fundamentalt fascinerende – dette ikke planlagte, uanstrengte lykketreffet – kan kalkuleres nå. Vi kan faktisk produsere det elektronisk, sier Schmidt.

Til toppen