Google må svare Datatilsynet for søkespor

Som i Apple/iTunes-saken misliker nå norske myndigheter hva Google gjør.

Det har nå dukket en ny sak som på mange måter er en parallell til striden om hvordan kundene bindes til Apples utstyr og programvare når de kjøper musikk på iTunes. Denne saken blir frontet av Forbrukerrådet og får nå større støtte i Europa.

Samtidig tar Datatilsynet nå opp kampen med Google. For Google og de andre amerikanske søkeselskapene ble pålagt av amerikanske myndigheter å logge IP-adresser til dem som søker. Håpet er å kunne spore terrorister.

Når man søker på Goolge, MSN og Yahoo blir trolig både blir IP-adressen, tidspunkt for søket og hvilke ord som det har blitt søkt på lagret.

Selv om ikke søkemotoren vet hvem som står bak hver enkelt IP-adresse, legger likevel folk igjen navn og andre personlige opplysninger som gjør det mulig å spore opp hvem det er.

Disse opplysningene kan senere brukes i reklamesammenheng eller misbrukes.

Dette bekymrer Datatilsynet som i samarbeid med internasjonale tilsyn har gått sammen om å se på hvordan søkemotorselskapene faktisk bruker slike opplysninger.

De norske søkemotorselskapene Sesam og Kvasir har allerede hatt besøk av Datatilsynet.

Nå står verdens største søkemotorselskap, Google for tur. Søkegiganten håver inn penger i hovedsak på annonser, og omsatte det siste året for 60 milliarder kroner.

Mye av disse pengene kommer fra annonsører som betaler hver gang noen søker på bestemte ord.

Googles personvernekspert i Europa, Peter Fleischer, sier til Aftenposten at informasjonen kun brukes internt, blant annet til å avsløre hacking. I tillegg blir det laget søkestatistikker, som brukes i arbeidet for å forbedre søkemtoren.

Fleischer hevder at informasjonen aldri blir utlevert til eksterne kilder, med unntak av opplysninger til dom eller rettslige kjennelser.

Til toppen