Google med gratis rubrikk-annonser

Google tråkker over linjen mot innholdsproduksjon, og kan havne i konkurranse med avisene og særlig Finn.

Google tester en ny tjeneste som kan gjøre dem til konkurrent av mange av sine partnere. Google Base er nemlig en Google-versjon av en rubrikktjeneste, melder Wall Street Journal og andre amerikanske medier.

Siden er foreløpig ikke åpen for alle, men en rekke nettsteder har lagt ut skjermbilder. (se bildet under)

Her presiserer Google at den nye tjenesten vil kunne brukes til å legge ut alt mulig, men Google selv understreker muligheten for rubrikkannonser.

Google har tidligere sagt at de jobber med en betalingstjeneste, og sammen med Google Base vil dette gjøre dem til en konkurrent av eBays rubrikkvirksomhet, kanskje også til deres auksjonstjeneste. Avisene har dessuten tradisjonelt tjent mye penger på rubrikkannonser, en inntekt som allerede er redusert på grunn av at rubrikkmarkedet har flyttet over på nett.

Her i Norge er det nok Finn.no som har mest grunn til å reagere på nyheten. Heldigvis for Schibsted har de allerede jobbet en stund med et svar. Sammen med Fast skal de lansere søketjenesten Sesam i midten av November.

Sjef i Schibsted Søk Mikal Rohde innrømmet overfor digi.no at satsingen både er offensiv og defensiv, som forsvar særlig mot Google. Rohde tegnet et bilde der Google gikk inn på flere markeder, blant annet rubrikkmarkedet, så dette kommer ikke overraskende i den leiren.

Gulesider.no har allerede lansert en gratis rubrikktjeneste, og på skjermdumpene som nå er lagt ut, sier Google at det skal være gratis å legge ut innhold. Google har en etablert velsmurt forretningsmodell basert på deres eget annonsenettverk, så de kan tjene gode penger uten å ta betalt for dette.

Finn.no derimot, tar betalt av alle som vil legge ut annonser. Men det er ikke dermed sagt at Google bare kan komme inn og ta det markedet. Finn.no har en stor etablert base, og det er viktig både for de som legger ut annonser og dem som leter etter dem. Den største lokale tjenesten gir flest potensielle kjøpere og flest produkter, hus eller jobber å velge mellom.

Det har lenge vært ventet at Google ville gå inn i rubrikkmarkedet, men det som nok vil overraske noen er at de ikke bare nøyer seg med å søke i andre rubrikktjenesters databaser. Dette er for øvrig en modell som er forsøkt av andre i Norge, Google har nemlig kommet med en uttalelse der de beskriver Google Base som en tjeneste som lar eiere av informasjon enkelt sende det til Google.

Ifølge Wall Street Journal tyder deler av en testside for tjenesten på at Google ikke bare vil rettes mot rubrikkannonser. På siden nevner Google informasjon som ”beskrivelse av din festarrangements-tjeneste”, ”artikler om ting som skjer fra din nettside” og ”database over proteinstrukturer” som typer informasjon brukerne kan sende inn. En annen side inneholder skjema for å legge inn informasjon som pris, eiendomstype og bilder, som tyder på at det skal brukes til boligannonser.

Det oppsiktsvekkende med dette er at det markerer et brudd med Googles tidligere strategi om å holde seg borte fra innholdsproduksjon. Selskapet har så langt stort sett holdt seg til å søke opp andres informasjon. Nå inviterer de brukerne til å legge inn informasjon som hentes Googles egne databaser.

Det kan gjøre dem til konkurrenter av mange tjenester de i dag er søkepartner for. Invitasjonen til å sende inn informasjon om nye hendelser kan dessuten tyde på at selskapet planlegger en brukerdrevet nyhetstjeneste.

Til toppen