Google med ny Facebook-utfordrer

Prøver igjen med ny, sosial nettverkstjeneste.

Google er på ingen måte ukjent med sosiale nettverkstjenester. Både Orkut, Buzz og Wave er blant selskapet tidligere forsøk, men bare Orkut har til en viss grad lykkes i enkelte land. De to andre tok av ulike årsaker aldri helt av. Mange mener det skyldes at Googles ingeniører ikke helt forstår den sosiale delen av tjenestene. Dessuten har selskapet gjort noen ikke helt ubetydelige personverntabber under veis.

I går avduket Google den sosiale nettverkstjenesten Google+, som vil oppsummere det Google har lært av feilene så langt. Foreløpig er den bare tilgjengelig som et prosjekt som nå felttestes med et begrenset antall inviterte brukere, men alt tyder på at dette er en tjeneste som snart vil bli gjort tilgjengelige internasjonalt, også på norsk.

Som i andre sosiale nettverkstjenester, er det delingen av informasjon, erfaringer, bilder og mye annet som er det sentrale i Google+. Men Google mener at delingen foregår altfor åpent og ukontrollert i konkurrerende tjenester. I det virkelige liv er det ikke slik at man stiller seg på torget og roper ut alle sine bekymringer og gleder til alle som vil høre. Man deler det men en begrenset, utvalgt gruppe mennesker.

Slik er også i Google+, hvor kontaktene kan plasseres i et antall kretser (Circles) som brukeren selv oppretter, for eksempel én for de beste vennene, en for de nærmeste kollegene, en for den nærmeste familien, en for fjerne bekjentskaper, en for klassekamerater fra barneskolen også videre.

Dette likevel minne en del om gruppefunksjonen som kom i Facebook i fjor, men Googles skal være en mer grunnleggende del av konseptet.

Det er likevel flere funksjoner i Google+ som framstår som vel så spennende. Hangouts er basert rundt en videosamtale som alle medlemmene av en gruppe kan bli mer på. Det dreier seg om uformelle treff uten noen annen plan enn å «henge» med vennene, slik man i større grad gjorde i ungdommen. Tanken er at den virkelige kreativiteten først vekkes når man kjeder seg.

En seksjon som kalles for gnister (Sparks) er det Google kalles for en nettbasert delingsmotor. Her er tanken at brukerne av Google+ skal kunne dele lenker til websider, bilder og videoer til andre brukere, basert på disse brukernes interesser og hobbyer. Tanken er at dette innholdet skal kunne være en spore for videre diskusjon.

Mobilfunksjonalitet ser ut til å være en viktig del av Google+. Snakkebobler (Huddle) er en funksjon som er tilgjengelig via blant annet en egen Google+-applikasjon til Android – en iOS-utgave er under utvikling. I praksis er dette en chattekanal for medlemmene av gruppen, hvor de kan skrive raske meldinger til alle medlemmene av gruppen, for eksempel for å avtale et møtested.

Google+-applikasjonen åpner også for at bilder og video som tas med mobiltelefonen, automatisk lastes opp til Google+-kontoen til brukeren. Deretter må brukeren bare fortelle hvem innholdet skal deles med.

En interaktiv demo av Google+ er tilgjengelig her.

Det er likevel vanskelig å si om Google er inne på noe her, så lenge tilgangen til å teste Google+ er begrenset. Det som er sikkert er at Google+ kommer svært forsinket til start i dette kappløpet, og at tjenesten må ha mye å tilby funksjonalitet og framtidsutsikter som er mer attraktive enn det som tilbys av konkurrentene.

Til toppen