Google mister markedsandel i USA

For første gang på nesten et år, går Googles markedsandel på søk ned. Yahoo opplever tilsvarende fremgang.

Ifølge statistikk fra comScore Networks har Google for første gang på elleve måneder opplevd en nedgang i sin andel av søkemarkedet i USA.

Googles andel falt med en prosent ned til 43,7 prosent av alle søk som ble utført på nettet, mens selskapets konkurrent Yahoo økte sin andel med 1,3 prosentpoeng. Lederposisjonen står imidlertid på ingen måte i fare. Med 28,8 prosent av alle søkene, ligger Yahoo fortsatt et godt stykke bak.

Tredjeplassen beholdes av Microsofts MSN, som holdt seg stabil på 12,8 prosent.

I juli i 2005 hadde Google en markedsandel på 36,5 prosent, så selv med en nedgang denne siste måneden så har selskapet hatt en formidabel vekst sammenlignet med sine konkurrenter det siste året. Det totale søkevolumet har økt med 30 prosent siden i fjor sommer.

Totalt ble det ifølge comScore gjennomført 6,3 milliarder internettsøk i USA i juli.

comScore forteller til australske ITWire at de baserer sin statistikk på mer enn to millioner forbrukere som har gitt dem tilatelse til å logge bruken av deres nettleser.

Til toppen