Google News vil gjøre mer enn å linke

Google News gir dedikert kommentarfelt til intervjuede personer.

Google er verdens desidert største aktør innen søkemarkedet, og de har brukt den posisjonen til å gå inn i en rekke andre området. Et av de er nyhetsaggregering.

Gjennom deres nettside for nyheter kan lesere få en samlet oversikt over de viktigste nyhetene, eller søke etter nyheter relatert til stikkord.

Google har nå begynt å eksperimentere med å la noen utvalgte lesere skrive kommentarer til artiklene som Google News linker til. Foreløpig er det bare en test som begrenser seg til 4.500 forskjellige engelskspråklige nettaviser.

Kommentartjenesten åpnes ikke helt. Google sier, ifølge Wall Street Journal, at de åpner for at personer som er sitert i artikkelen det linkes til, eller som er assosiert med organisasjoner som er nevnt, samt redaktøren og journalisten som skrev saken, skal få kommentere.

For å sikre at ingen kommenterer under falskt navn, tar Google på seg jobben med å verifisere hvor kommentaren kommer fra. Metodene for å gjøre det varierer, men i vanlig Google-ånd er det snakk om automatiserte metoder som ikke involverer manuelt arbeide. Selskapet vil blant annet gjøre automatiske oppslag for å sjekke epostadresse og telefonnummer.

Å administrere kommentarer til nyhetsartikler kan være en ressurskrevende oppgave, og dette er et område som ikke lar seg helautomatisere slik Google har for vane å gjøre i dag. Det er en utfordring som Google annerkjenner, og en viktig del av denne eksperimenteringen er derfor å finne ut hvor mye manuelt arbeide det blir snakk om.

Googles eksperiment faller ikke helt i god jord hos mange nettaviser. Søkegiganten betaler ikke får å bruke overskrifter og ingresser fra artikler de linker til, og mange nettaviser er redde for at Google vil ta over store deler av deres rolle, og dermed deres inntektskilde.

På den andre siden får nettavisene betalt i form av økt trafikk. Nettavisene står derfor ovenfor et lite dilemma. De kan kreve å bli fjernet fra Googles kildeliste, noe Google respekterer, men da vil de potensielt miste mange nye lesere.

Google er langt fra det første selskapet som lar satser på å la lesere og andre kommentere nyhetssaker. De er heller ikke den første nyhetsaggregatoren som gjør det, og den største aktøren på dette markedet, Digg, har lenge nytt godt av mye trafikk takket være sitt mye brukte kommentarfelt.

Fordi Google er så store som de er, har de stor påvirkningskraft. Dersom de lykkes med dette kan det gi store utslag for mange nettaviser rundt om i verden, men sannsynligvis først og fremst i USA.

Her i Norge er det vanlig at nettavisene gir leserne muligheter til å kommentere sakene som skrives. Den muligheten er ikke like utbredt i USA, selv om det er mange som gjør det. Googles testing av kommentarfunksjonalitet kan tvinge mange amerikanske nettaviser til å åpne opp sine artikler for kommentarer. Alternativt risikerer de at Google stikker av med mye av trafikken som nettavisene trenger for å tjene penger på salg av annonser.

Til toppen