Forholdet mellom Facebook og Google har vært langt mer preget av konkurranse enn av samarbeid. Men når har selskapene innledet et begynnende partnerskap på annonsesiden. (Bilde: Grzegorz Knec/Alamy/All Over Press)

Google og Facebook skal samarbeide

Sjeldent partnerskap innledes mellom de to rivalene.

Forholdet mellom Google og Facebook har aldri vært særlig varmt. Selskapene konkurrerer om de samme annonseinntektene. Derfor er det noe overraskende at kunne registrere at selskapene nå skal samarbeide og nettopp annonsesalg.

I et blogginnlegg skriver Google at partnerskap har vært en nøkkelfaktor til Googles suksess fordi «et stigende tidevann vil løfte alle båtene».

Det nye samarbeidet innebærer at Google DoubleClick-enhet om noen måneder vil la annonsekundene kjøpe annonser på Facebook. Google skal nemlig delta i FBX, Facebooks sanntids annonsebørs. Dette skal kunne gjøres gjennom DoubleClick Bid Manager (tidligere Invite Media), som fra før gir kundene tilgang til mange slike børser eller auksjonssteder i drøyt 75 land.

Facebook Exchange (FBX) ble åpnet tidligere i år.

    Les også:

Til toppen