Google øker igjen annonseomsetningen

For alle andre nettmedier synker inntektene.

Nettbransjen er i lihet med resten av mediebransjen hardt rammet av de økonomiske nedgangstidene.

Mange nettmedier, også norske, har måtte gjennomføre dype kutt for å overleve bortfallet av annonseinntekter.

Ferske tall fra analyseselskapet IDC viser at trenden fortsetter.

I årets andre kvartal går annonseomsetningen globalt ned fem prosent, fra 14,7 milliarder dollar til 13,9 milliarder dollar. I USA er nedgangen på syv prosent.

Ifølge IDC er det særlig bannerannonsering og rubrikkannonser som går tilbake, med henholdsvis 12 og 17 prosent. Av de store skal rekrutteringstjenesten Monster.com være aller verst rammet, med et tilbakefall i annonseinntekter på hele 31 prosent.

De fleste større amerikanske aktørene mistet en tosifret del av annonseinntektene på nett, men et selskap skiller seg nok en gang ut i positiv retning:

Google ser ut til å oppheve tyngdekraften, og klarte i perioden å øke omsetningen med tre prosent.

Det er langt dårligere enn tallene søkegiganten kunne glede seg over i forkant av finanskrisen, men regnes likevel som svært gode i dagens økonomiske klima.

    Les også:

Til toppen