Ved søk etter flyreiser i Google, kommer Googles egen tjeneste opp øverst på resultatsiden. Foreløpig støtter den kun innenlandsreiser i USA.

Google på nytt i reisetrøbbel

Presses nå fra to kanter.

Google er på nytt i ferd med å komme i strid med flere nettbaserte reisebyråer, som anklager søkegiganten for å gi selskapets egen tjeneste for flyreiser best plasser i søkeresultatene. Dette skriver Wall Street Journal.

Tidligere har en rekke reisebyråer protestert mot Google kjøp ITA Software, som leverer flyreisedata til mange av de samme byråene. Kjøpet ble godkjent av amerikanske justismyndigheter i april i år, men ikke uten en rekke forbehold. Blant annet skal selskapet ha lovet å bygge verktøy som leder mer trafikk til nettstedene til flyselskaper og nettbaserte reisebyråer.

Google skal ha innrømmet at selskapet har sviktet på dette punktet, men sier samtidig at det ikke har noe valg.

– Flyselskapene har sagt til oss at de ikke vil gi oss reisedata dersom vi tilbyr booking-lenker. til reisebyråer, sa Jeremy Wertheimer, gründeren av ITA og nå visepresident i Google under en konferanse i november.

Bakgrunnen for dette er at det er dyrere for flyselskapene at bookingen skjer hos reisebyråene på nettet, i stedet for å flyselskapenes egne nettsteder. Ifølge en analytiker i Atmosphere Research som Wall Street Journal har intervjuet, krever reisebyråene mer enn 11 dollar per booking som gjøres hos dem, mens det koster flyselskapene under 1 dollar når bestillingen gjøres på deres egne nettsteder.

En talsmann for moderselskapet til American Airlines, ARM, bekrefter dette delvis. Selskapet krever at også andre tjenester som tilbyr søk etter flyruter, men som selv ikke selger billetter, kun tilbyr bookinglenker som peker direkte til flyselskapets nettsted.

– Vi og forbrukerne er begge bedre tjent dersom vi kan kutte våre kostnader, slik at vi kan tilby lavere billettpriser, sier talsmannen til Wall Street Journal.

Googles virksomhet har blitt gransket av USAs Federal Trade Commission (FTC) det siste halvåret, og mye tyder på at det ikke vil være over med dette.

Styreformannen i Google, Erics Schmidt, har derimot forsvart plasseringen av egne produkter i søket med at selskapets fundamentale mål er å knytte brukerne til den informasjonen de trenger, noe som også innebærer direkte svar på spørringene og ikke bare lenker.

Det kan forøvrig legges til at Microsoft i stor grad gjør det samme som Google i Bing, hvor resultatene fra Bing Travel vises øverst i søkeresultatene. Men Bing har langt fra den samme dominerende posisjonen som Google har innen søk.

Også Microsofts Bing prioriterer Bings egen reisetjeneste i søkeresultatene.
Også Microsofts Bing prioriterer Bings egen reisetjeneste i søkeresultatene.

Microsoft var blant selskapene som dro i gang aksjonen mot Googles kjøp av ITA Software.

    Les også:

Til toppen