Googles nye Flight Search. På kartet kan man se prisen det koster fra avreisestedet, her New York, til ulike byer. Destinasjonen kan velges ved å klikke på byen på kartet.

Google ruller ut flysøk

Det første resultatet etter selskapets oppkjøp av ITA Software er klart.

Google lanserte i går en tidlig utgave av Google Flight Search, som er en utvidelse av selskapets søketjeneste hvor man også kan søke etter flyruter. Tjenesten er Googles første som tar i bruk teknologier og data fra ITA Software, som Google kjøpte for tidligere i år.

Google Flight Search er nå tilgjengelig de fleste steder, men foreløpig er det kun et begrenset antall innenlandsruter i USA man kan få informasjon om. Dessuten støttes kun tur-retur-reiser, og prisene omfatter bare økonomiklasse.

Den nye tjenesten har en hel del nyttig funksjonalitet. Etter at man har valg avreisested og destinasjon, kan man få vist en oversikt over hvilke tidspunkter det er billigst å reise, uavhengig av flyselskap, ved å dra en datovelger i den ene eller den andre retningen.

Tjenesten inkluderer også et kart. Når man har valgt avreisested, kan man på kartet seg hva som er den laveste prisen for å reise til mange av de andre byene som vises på kartet. Enda flere vises dersom man zoomer innover.

Google Flight Search viser en oversikt over hvilke datoer det er billigst å reise på, her for en ukestur, når avreisested og destinasjon er oppgitt.
Google Flight Search viser en oversikt over hvilke datoer det er billigst å reise på, her for en ukestur, når avreisested og destinasjon er oppgitt.

Det er også mulig å filtrere resultatene med vanlige filtre som maksimalt antall mellomlandinger, tidspunkt på dagen for avreise, flyselskap, varighet på reisen og pris. Man kan i et eget diagram se hvor mange potensielle flights som faller utenfor grensene for varighet og pris, slik at man raskt kan se om det har noen hensikt å justere disse litt opp.

Når man har funnet en reise man ønsker å bestille, ledes man til bestillingssiden til det aktuelle flyselskapet. Google ønsker at også andre aktører i reisebransjen skal kunne integreres, slik at bestillingene også kan skje gjennom disse.

Googles kjøp av ITA Software vekket en del misnøye blant andre aktører som tilbyr reiserelaterte søketjenester. Selskapene fryktet at Google vil misbruke markedsmakten selskapet har innenfor søketjenester til å konkurrere ut andre aktører. Dessuten var selskapene redde for at de vil få redusert tilgang til dataene fra ITA Software.

USAs justisdepartement godkjente i kjøpet i april i år, etter at Google gikk med på en rekke tiltak og kontrollordner som skal sikre robust konkurranse mellom flyreise-nettsteder.

    Les også:

Til toppen