Google ruster opp mot norske søkesider

Hvis du ennå ikke har kjøpt noe av Google, får du snart en telefon, nå girer Google opp i Norge.

Søkegiganten Google lever hovedsaklig av å selge annonser relatert til søkeord som brukerne søker etter på deres søkemotor.

Når en bruker for eksempel søker på ordet "forsikring" dukker det opp sammen med de vanlige treffene også opp betalte treff over og på høyre side. Disse tekstlenkene er annonsenr kjøperen av søkeordet "forsikring" får vist frem.

Denne form for annonser er ikke like utbredt i Norge, men markedet er i ferd med å ta seg kraftig opp. Tidligere denne måneden kunne digi.no fortelle at det norske alternativet Sesam tror på en omsetning like under 10 millioner kroner i år og at de har hatt søkeord som har oppnådd en pris på hele 42 kroner per klikk.

    Les også:

Den norske Google-sjefen Jan Grønbech kan ikke oppgi hvor mye selskapet selger annonser for i Norge, men han kan gi noen indikasjoner på hvor stort det norske markedet er.

- I USA utgjør vanlige nettannonser og rubrikk-annonser bare halvparten av det annonsemarkedet på nett - halvparten av salget kommer fra søkeord. I Norge anslår vi at 10 prosent av det norske online annonsemarkedet er betalt søk, forteller Grønbech til digi.no.

Ifølge estimater fra INMA, en interesseorganisasjon for bedrifter som jobber med interaktiv markedsføring, vil årets annonseomsetning endte på cirka 1,3 milliarder kroner. Hvis vi justerer litt på det tallet og heller tar utgangspunkt i et tidligere estimat hvor INMA mente at det norske markedet ville nå en omsetning på en milliard kroner i 2006, så vil det bety at annonsemarkedet for søkeord ligger på cirka 100 millioner kroner i år. Av det har Google en dominerende markedsandel som etter det digi.no erfarer ligger på cirka 70 til 80 prosent.

Litt grovt regnet kommer vi da frem til at Google omsetter for cirka 70 til 80 millioner kroner på søkeordsannonser i det norske markedet.

Dersom det norske markedet utvikler seg slik som det amerikanske markedet, vil andelen av annonsekronene som brukes på søkeord stige kraftig fremover og for å dekke den etterspørselen rekrutterer Google nå aktivt nye selgere til sitt kontor i Dublin i Irland.

- De har et enormt behov for folk i Dublin. Der sitter det en stor organisasjon som tar seg av forespørsler fra våre online annonsører. Rundt 10 av disse er nordmenn, sier Grønbech.

Googles annonsetjeneste er mest kjent for at hvem som helst kan registrere seg online og håndtere annonseringen selv derfra, men selskapet baserer seg ikke bare på den typen selvstendige kunder.

- Onlineannonsørene trenger en gang i blant litt assistanse og derfor bygger vi opp et team som snakker det lokale språket. Så er det også noen som driver med utgående salg, sier Grønbech.

Han forteller også at de har et team på fem mann i Norge som yter full service for kunder som ønsker at de gjør hele jobben. De hjelper også kunder i gang, slik at de etterpå skal bli i bedre stand til å administrere annonseringen selv.

Selskapet kjører nå en felles annonsekampanje for Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Sverige og Norge der de søker etter flere ansatte for å betjene den forventende kraftige økningen i etterspørselen i de respektive landene.

Til toppen