Google Offers lar abonnenter samles om et daglig tilsendt tilbud. Rabatten utløses dersom nok medlemmer kjøper produktet. (Bilde: Mashable)

Google skal lansere felleskjøp

Tar opp kampen med Groupon, som avviste milliardbudet deres.

I forrige måned ble det kjent at nettfenomenet Groupon avviste gigantbud fra Google på seks milliarder dollar.

Bare avvisningen vekket større oppsikt enn budet, som må sies å være enormt for et knapt to år gammelt oppstartsselskap, trass deres eventyrlige framgang som e-handelskonsept.

Google trøster seg nå med å klone forretningskonseptet, for å konkurrere mot virksomheten som nektet å la seg kjøpe.

Det er Mashable som først kunne melde at Google planlegger å lansere en tjeneste kalt Google Offers.

Tjenesten fremstår som en direkte kopi av Groupon. Som originalen skal også Offers selge produkter med grupperabatt gjennom en abonnementsordning:

Medlemmene mottar en daglig e-post med et tilbud av begrenset varighet, typisk 24 timer. Dersom nok personer godtar tilbudet utløses rabatten, for eksempel halv pris på en lokal restaurant eller skjønnhetspleie du kanskje aldri har hørt om.

Det lokale aspektet er viktig, her som i mange av Googles øvrige tjenester. Det handler naturligvis om å tjene penger på å formidle kunder til næringslivet. For mange kan det bli en vinn-vinn-situasjon, for eksempel kan ukjente leverandører nå ut til en stor mengde potensielle kunder gjennom et slikt tilbud.

Dersom ikke nok kjøpere melder seg, så har bedriften som tilbyr produktet likevel fått markedsført seg.

Google er nå i ferd med å hanke inn mindre bedrifter til deltakelse i ordningen, bekrefter en talsperson i selskapet overfor Mashable.

- Dette dreier seg om utprøving av et tilbud med forhåndsbetalte tilbud eller et kupongprogram.

Bedrifter som tilbyr rabatterte produkter på denne måten skal få 80 prosent av omsetningen utbetalt fra Google innen tre dager. Resten beholder Google i 60 dager for å dekke eventuell vareretur, ifølge Mashable.

    Les også:

Til toppen