Google skifter ut Android Market

Samler multimedia og apps i én felles tjeneste.

Google lansert i går Google Play, en ny paraplytjeneste hvor selskapet har samlet Android Market, Google Music, Google eBookStore, samt videonedlasting og -utleie under én paraply. Dette skal gi en felles brukeropplevelse på tvers av innholdstypene og kan bidra til økt bruk av de minst brukte av disse tjenestene.

Tanken bak tjenesten er å samle alle underholdningsbehovene til brukerne på ett sted, i nettskyen. I alle fall brukere som bor i USA. Som vanlig er Googles rettigheter til å selge multimedieinnhold begrenset til noen få land.

Samtlige deler av Google Play er tilgjengelige i USA. I Canada og Storbritannia tilbys film, bøker og Android-apps, i Australia tilbys bøker og apps, mens Japan har tilgang på film og apps. I alle andre land er det kun applikasjonene som er tilgjengelige.

– Vårt langsiktige mål er å rulle ut så mange forskjellige typer innhold som mulig til folk omkring i verden, og vi fortsetter å legge til nytt innhold for å holde det fersk, skriver Jamie Rosenberg, direktør for digitalt innhold i Google, i et blogginnlegg.

I tillegg til de nå mer enn 450 000 applikasjonene fra Android Market, tilbyr Gogole Play altså tilgang til å kjøpe millioner av musikkspor, mer enn fire millioner eboktitler og noen tusen filmer – også i «HD-format» – som kan strømmes eller lastes ned og sees offline, enten via Google Play Movies-applikasjonen eller direkte fra en webside.

Fortsatt er det mulig for brukerne å laste opp inntil 20 000 av sine egne musikkfiler og, innenfor en del begrensninger, la andre lytte til disse.

Android-brukere med versjon 2.2 eller nyere av plattformen skal i løpet av de nærmeste dagene få en oppdatering som bytter ut Android Market-applikasjonen med en Google Play Store-applikasjon. Brukere av eldre Android-utgaver skal ikke oppleve noen forandring.

    Les også:

Til toppen