BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google skifter ut logoen

Tilpasses en verden hvor pc-en ikke lenger er i sentrum.

Googles ulike logoer mellom 1998 og 2015.
Googles ulike logoer mellom 1998 og 2015. Bilde: Google via YouTube
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. sep. 2015 - 07:40

Utseende til Googles søketjeneste – og da først og fremst logoen, ble skiftet ut i går i det som er den største endringen siden det flate utseende, uten bakgrunnsskygge, ble innført for to år siden.

– Som du vil oppdage, har vi fortsatt med Google-logoen og -merkevaren, opprinnelig laget for å vise en enkelt nettside på PC. Dette oppdateres og tilpasses nå en verden hvor databehandling skjer sømløst, på tvers av et ubegrenset antall enheter, og ved å bruke ulike innganger, som å berøre, skrive og snakke, skriver Google i en kunngjøring.

En tidligere omkledning: Google i helt ny drakt

Flere elementer endres

Det er ikke bare selve hovedlogoen som blir endret, men også den blå g-en som i skrivende stund (tirsdag kveld) fortsatt er «favicon», som blant annet vises på toppen av nettleserfanene. Dette ikonet blir nå mer fargerikt, det samme blir et mikrofon-ikon som symboliserer tale som inndataverktøy og et nytt symbol for interaktivitet og overganger.

Ny Google-logo i 2015
Den nye Google-logoen med tilhørende «favicon». Bilde: Google
 

I videoen nedenfor vises flere glimt av hvordan søkemotoren så ut i tidligere tider. Resten av den består primært av en oppramsing av Googles viktigste lanseringer siden 1998.

Mer om veien fram til den nye logoen, kan leses her.

Les også: Microsoft bytter logo

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.