Integrasjonen mellom Google Steder, Google+ og Zagat er det nye i Google+ Lokalt. (Bilde: Google)

Google Steder får en smak av Google+

Enklere å finne anmeldelser fra folk man kjenner.

Google+ skal bli navet i Googles tjenesteportefølje, og denne uken var turen kommet til tjenesten som til Google Steder/Google Places gjennom den nye Google+-seksjonen «Lokalt».

Google Steder er egentlig Googles egen katalogtjeneste, hvor bedrifter kan redigere en ferdig opprettet profil av bedriften. Når internettbrukere søker i Google eller i Google Maps, er det denne profilen som i mange tilfeller vises, sammen med annen tilgjengelig informasjon.

Google-brukere som gjerne vil fortelle om sine opplevelser hos ulike bedrifter, for eksempel restauranter, butikker eller advokatkontor, har lenge kunne skrive anmeldelser av stedet. Disse vises sammen med Google Steder-profilen.

Med Google+ Lokalt utvides dette tilbudet, spesielt for dem som har tatt i bruk Google+ og som har en del venner og andre kjente i Google+-kretsene sine. Onde tunger vil kanskje si at det ikke gjelder så mange, men Google mener at 150 millioner registrerte brukere etter et knapt år, er en god begynnelse.

Med Google+ Lokalt gjør Google to ting. For det første blir anmeldelsene som er skrevet personer som finnes i brukerens Google+-kretser, trukket spesielt fram. Google mener at mennesker vektlegger erfaringer og råd fra personer de kjenner i større grad enn tilsvarende anmeldelser fra ukjente. Dette fordi man gjerne stoler på sine venner og fordi de ofte liker mye av det samme som en selv.

Zagat

Den andre nyheten ved Google+ Lokalt er integrasjonen av Zagat, en restauraguide som ble etablert allerede i 1979 (i papirform) og som senere har tilbudt restaurantanmeldelser fra omtrent 350 000 ulike brukere på nettet. Det er få eller ingen norske steder som har blitt vurdert av Zagats brukere, men mange i utlandet, særlig i USA. Google kjøpte Zagat i fjor.

Google+ Lokalt har overtatt poengskalaen til Zagat, hvor ulike kriterier for stedene – for eksempel mat, service, innredning, atmosfære eller pris, alt ettersom hva som er relevant, gis opptil 30 poeng – basert på brukeranmeldelser hvor poengskalaen går fra 0 til 3.

I tillegg til anmeldelser fra Zagat og Googles egne brukere, er oppføringene lenket til anmeldelser gjort hos helt andre aktører, som tripadvisor.com og vibb.no.

Google-brukere som allerede har skrevet anmeldelser, vil i Google+ Lokalt få en oversikt over disse og kan fra oversikten velge om alle eller noen av dem ikke skal knyttes til Google+-profilen. Det er nemlig mulig for en Google+-bruker å se en oversikt over hvilke anmeldelser en annen Google+-bruker har offentliggjort.

    Les også:

Til toppen