Det er denne siden Google nå har senket PageRank-verdien til.

Google straffer seg selv

Begraver Chrome i søket etter brudd på egne rettningslinjer.

Google har bestemt seg for å redusere PageRank-verdien til selskapet side for nettleseren Chrome i minst 60 dager. Søker man nå etter «browser» i Googles søketjeneste, dukker siden først på den femte siden med søkeresultater. Websidene for nettlesere som Firefox, Opera og Safari listes allerede på første side i søkeresultane, som forventet.

Bakgrunnen for dette er ganske spesiell.

Enkelte aktører som forsøker å få oppnå høyere PageRank for sine egne eller andres websider, betaler andre nettsteder for å lenke til disse sidene. Google og andre søketjenester bruker antallet eksterne lenker som peker til en side som en viktig parameter når det skal bestemmes hvor i søkeresultatene denne siden skal plasseres, så i utgangspunktet kan slike betalte lenker være hensiktsmessig for eieren av siden det lenkes til. Jo flere som lenker til en side, desto høyere opp i søkeresultatene vil siden kunne havne.

Google anser slike betalte lenker som lavkvalitets innhold og et brudd på selskapets «Webmaster Guidelines».

Nå viser det seg at Google selv, i alle fall indirekte, har krenket sine egne regler med en reklamekampanje for Chrome.

Det hele skal ha blitt oppdaget av Aron Wall, som står bak bloggen SEO Book. Han oppdaget nylig at en rekke blogginnlegg inkluderte teksten «This Post is Sponsored by Google» i tillegg til en lenke til www.google.com/chrome, samtidig som at de ikke hadde en «nofollow»-tagg som forteller søkemotorer at lenker på siden ikke skal påvirke søkeresultater. Dette er et brudd på Googles egne retningslinjer og anses som webspam.

Ikke overraskende har dette ført til massiv kritikk mot Google.

Matt Cutts, som leder Google webspam-team, kom i går med en forklaring på det hele. Webspam-teamet som oppgave å forbedre søkeresultatene til Google ved å avdekke lavkvalitetsinnhold og å redusere PageRank-verdien til disse.

Ifølge Cutts er de sponsede innleggene et uaktsomt resultat av et forsøk på å kjøpe videoannonser om Chrome. Reklamebyrået som Google har benyttet, Essence Digital, bekrefter at Google aldri hadde godtkjent en kampanje med sponsede innlegg, og at selskapet bare hadde gått med på å kjøpe nettbaserte videoannonser som denne.

Interessant nok anser Cutts og webspam-teamet de sponsede innleggene og de betalte lenkene som et helt ordinært brudd på retningslinjene og som derfor må behandles som alle andre slike brudd, selv om det er en avdeling av Google selv som har til syvende og sist er ansvarlige for bruddet.

Derfor degraderes Chrome-siden til Google i minst 60 dager. Når de 60 dagene har gått, vil Chrome-avdelingen kunne sende en forespørsel til webspam-teamet hvor det dokumenteres at ting har blitt ryddet opp, på samme måte som andre aktører vil måtte gjøre dersom deres websider først har blitt degradert av lignende årsaker.

Ifølge Search Engine Land har Google gjort det samme tidligere, også med egne datterselskaper og med Google Japan.

    Les også:

Til toppen