Googles finansdirektør, Patrick Pichette, presenterte i går selskapets resultater for tredje kvartal. Resultatene var svakere enn det analytikere hadde ventet, noe som førte til et betydelig fall i aksjekursen. (Bilde: Google)

Google svakere enn ventet

Lavere omsetningsvekst og økte utgifter.

Google presenterte i går selskapets kvartaltall for tredje kvartal i 2014. Selv om selskapet er solid og øker omsetningen med 20 prosent siden samme kvartal i fjor, til 16,52 milliarder dollar, hadde analytikerne ifølge Wall Street Journal ventet noe høyere omsetning, 16,58 milliarder dollar. Omsetningsveksten er dessuten noe lavere enn tidligere.

Ifølge TechCrunch falt prisen per annonseklikk med to prosent i perioden, men skal ha økt i mobilsektoren. Google økte likevel omsetning på dette området med 17 prosent, men tidligere har denne veksten vært på nærmere 30 prosent. Analytikerne hadde ventet 20 prosent vekst.

Veksten i klikk skjedde ifølge Wall Street Journal primært på Googles egne nettsteder, med 24 prosent. Veksten i klikk på Google-annonser på andre nettsteder vokste med bare to prosent.

Samtidig økte Google utgiftene med 28 prosent i forrige kvartal, sammenlignet med samme kvartal i 2013, til 6,1 milliarder dollar.

Ifølge Wall Street Journal skyldes dette dels tunge investeringer i ny virksomhet, utover annonsering, men også en vekst i utgiftene knyttet til forskning og utvikling på 46 prosent. Dette anses som langsiktige investeringer. Google har dessuten måttet betale 40 prosent mer skatt enn for et år siden – 859 millioner dollar. Dette skyldes delvis en nedskrivning relatert til Motorola-patenter som var fradragsberettiget.

Nettoinntektene falt med 5,3 prosent til 2,81 milliarder dollar. Dette inkluderer dog tallene fra Motorola Mobility, som fortsatt er i ferd med å bli solgt til Lenovo.

Til sammen førte dette ifølge TechCrunch til at kursen på Google-aksjen falt med fem prosent i går, før den tok seg opp igjen og endte til slutt på to prosent ned.

Googles finansdirektør, Patrick Pichette, sa derimot i en pressemelding at selskapet fortsetter å være begeistret over veksten innen både annonsering og framvoksende forretningsområder.

Til toppen