JUSS OG SAMFUNN

Google svarer ikke Datatilsynet

- En frihavn for sjikane på nett, sier Bjørn Erik Thon.

12. juli 2011 - 14:56

Personvern i sosiale nettmedier er blant områdene Bjørn Erik Thon har viet særlig interesse, etter han ble direktør for Datatilsynet i fjor sommer.

Et ferskt eksempel er hvordan Thon forlanger svar fra Facebook om hvordan de håndterer brukernes persondata.

Mobbing, sjikane og falsk innhold er også områder han ønsker å bekjempe. Her er tilsynets eget nettsted Slettmeg.no en spydspiss. Så langt i år har de håndtert rundt 3.000 henvendelser fra publikum.

Slettmeg har ikke selv makt til å slette innhold på nettet, men gir råd om hvordan folk bør gå frem. De er avhengig av at aktuelle nettjenester lytter til dem, og samarbeider om å ta vekk uønsket innhold.

Samarbeidet deres med Facebooks supportavdeling i Irland blir av tilsynet fremhevet som en suksess.

Forholdet til Google er mer problematisk.

- Frihavn for sjikane

I midten av april tok Thon personlig kontakt med nettgianten. Årsaken var bekymringer knyttet til selskapets populære bloggtjeneste Blogger.com og Blogspot.com.

Bjørn Erik Thon reagerer på flere forhold, blant annet mangler i bloggtjenestens funksjon for å rapportere om uønsket innhold. Tilsynet mener det ikke er mulig å melde fra om mobbing. Thon påpeker også at det ikke er lagt opp til å kunne klage på misbruk av bilder.

Det verste er likevel at Blogger aldri svarer på henvendelser. Trakassering og injurierende innhold på en av nettets største publiseringstjenester blir ifølge Datatilsynet aldri fjernet fra weben.

- Resultatet, slik vi ser det, er at Blogger i dag er en frihavn for sjikane på Internett, skriver Thon.

Får ikke svar

digi.no kan nå avsløre at Google ikke har tatt seg bryet med å svare på henvendelsen, selv etter tre måneder. Her kan du lese brevet (pdf, to sider).

Prosjektleder for Slettmeg.no, Ole Morten Knudsen, bekrefter at verken de eller Datatilsynet har fått svar fra Blogger eller Google.

- Vi opplever dessverre at det er svært vanskelig for publikum å få kontakt med Blogger eller Blogspot. Vi får heller ikke respons ved klage på innhold på personlige blogger.

Knudsen forteller at Slettmeg.no så langt i år har fått 39 ulike henvendelser fra nordmenn som klager på denne tjenesten. Det er omtrent like mange som i hele fjor.

- Problemet med Blogger er at de ikke fjerner sjikane med mindre det er politiet som tar kontakt, sier han.

- Sort hull

Innholdet som ønskes fjernet varierer, fra problemer knyttet til blogger med falske avsendernavn til rene sjikaneblogger og rasisme. Det omfatter alt fra trivielle problemer til grovt misbruk, også med bilder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Det er mulig å rapportere falskt innhold og legge ved ID for å bevise dette, men det virker som henvendelsene går inn i et sort hull, sier Slettmeg-prosjektlederen om Googles bloggtjeneste.

Det finnes flere eksempler på nettjenester Slettmeg.no sliter med å kontakte, men Blogger skal være verstingen blant de store aktørene.

Datatilsynet og Slettmeg.no venter fortsatt på svar fra Google.

Googles norgessjef Jan Grønbech sier til digi.no at han er overrasket.

- Vi har en veldig god dialog med Datatilsynet, slik vi også hadde det med saken om slettingen av Street View-data. Jeg kan ikke svare på hvorfor mottaker av brevet ikke har svart dem, eller hvorfor de ikke har ringt meg. Det ville vært nærliggende.

- Hvis de har sendt brev til USA, så ligger det vel i køen, sier Grønbech.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.