Google lover nå belønning til Google Apps-brukere som skaffer selskapet flere Google Apps-kunder. (Bilde: Google Apps Referal Program)

Google tar i bruk vervepremier

Ønsker flere Google Apps-brukere.

Vervepremier er noe man kanskje helst forbinder med fritidsinteresser som treningssentre eller bokklubber. Det er sjeldnere man ser dette i forbindelse seriøse tilbud rettet mot arbeidslivet. I alle fall i IT-bransjen.

Men i går kunngjorde Google nettopp en slik ordning, Google Apps Referral Program. Dette er en vervekampanje hvor alle som verver en ny Google Apps-bruker, får en premie på 15 dollar per nye bruker. Foreløpig er kampanjen kun tilgjengelig i USA og Canada.

Kampanjen er basert på ideen om at man stoler mest på anbefalinger fra folk man kjenner. Google har tatt i bruk denne ideen i flere andre sammenhenger også, blant annet i Google Play og i annonser, hvor man kan se anbefalinger fra andre Google+-brukere man har kontakt med om alt fra mobilspill til hoteller.

– Når vi oppdager noe forbløffende – enten det er en ny, lokal kafé eller et verktøy som forbedrer måten vi jobber – så ønsker vi å dele det med folk vi kjenner, slik at også de kan få glede av det, skriver Prajesh Parekh fra Google Apps Marketing i kunngjøringen.

Google håper at brukerne av Google Apps vil gjøre det samme, og kanskje i enda større grad nå som de også kan få litt penger for det.

Ifølge Parekh gjør vervekampanjen det enkelt for deltakerne å dele Google Apps med nettverket sitt, slik at deltakerne kan vise hvordan verktøyene kan brukes i jobben.

Til toppen